torsdag 17 april 2014

Har en namne

 
 
 
Nu är påskriset intaget men inte pyntat. För någon vecka sedan blåste jag ur ljusgröna, turkosa och chokladbruna ägg, sådan jag köpt av Katja. Äggen är inte färgade av människa utan är sådana av naturen... Fantastiskt vackra och ljuvligt goda.
Katja har många olika hönor och en är pullorna är min namne. Jag är mäkta stolt. Hon är en ilsken liten hungrig rackare med mamelucker och illröd kam. Jorå, likheten är slående mellan oss. Skillnaden ligger i mameluckerna. Hon har snygga fjädermamelucker och jag har muminoutfit. Den röda kalufsen, ilskan och matgladheten är detsamma hos oss båda. Min namne gillar inte att värpa, men hon vill ruva och gulla med kycklingarna. En riktigt duktig mamma säger Katja. När någon går in i hönsgården, då morrar min namne och gör sig så stor hon kan. En pulla värdig sitt namn.
 
 
 




Just nu... skärtorsdagsledig och lite sömnig. T, jobbar idag så jag gick upp när han åkte. Kanske kan få något gjort innan han slutar och påskhelgen träder in. Kanske hinner pimpa riset med mina urblåsta ägg och några pärlhönefjädrar. Ta en lång promenad med Snyggingen och Bönan, svepa några drag med dammvippan och lägga in sillen.




 
Nu go´vänner tar vi tag i skärtorsdagen. Har lagt upp pappersinslaget godis i den gul- röd-orangea skålen om det skulle dyka upp några käringar... trimmat kvasten... packat katten och står startklar.
 
Må gott
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Vackra bilder - men saknar bilder på din namne och äggen!
    Önskar dig en väldans trevlig påskhelg och så ses vi väl på Blåkulla!
    Kramar Eva

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...