måndag 1 augusti 2016

Köpte mig en glassmaskin





Jag älskar glass... och när suger sätter in kan jag till och med äta glass mitt i smäll-kalla-vintern. Dock duger inte vad som helst och jag har mina favoriter.
Det finns en pinnglass av välkänt märke jag INTE kan motstå även om det är 30 minusgrader ute... och det finns en glass, tillverkad i Hjortkvarn som jag bara måste ha när vi är i ett köpcenter nära oss... Där säljs den glassen över disk i STORA kulor. Hasselnöt är bäst.
Men... nu säger jag MEN... när jag ska köpa hem glass för att ha till efterrätter blir jag tveksam. Har ännu inte hittat någon i frysdisken som jag gillar och när jag läser på vad de innehåller blir jag ledsen... så mycket E-produkter som de stoppar i... Så... jag köpte mig en glassmaskin. Förstår inte varför jag inte köpt en glassmaskin tidigare.
Himla dyr glass blir det innan den går med vinst... eller tja... kanske aldrig går med vinst men gott blir det.

Igår kväll kom sonen, F och Bill hit på pannkakor, hemmagjord vaniljglass och blåbär plockade i skogarna därifrån jag kommer.
Jag föddes i en liten by som heter Kloten och jag lovar... blinkar Du när Du kommer till skylten då har Du missat hela byn... så liten är den. Där... har min pappa varit och plockat blåbär och jag fick ett par påsar...


När det gäller recept på hemmagjord glass, finns det en uppsjö av varianter.
Jag har testat många dock utan att använda glassmaskin.

Igår gjorde jag en superenkel variant där Du inte behöver koka mjölken eller bara använda äggulorna. Har sett detta grundrecept i massor av bloggar och jag lovar det är både enkelt och gott.


Så... här kommer grundreceptet.
Färdig glass - 1 liter.

Grundrecept - glass

  • 1,5 dl socker
  • 2 hela ägg
  • 3 dl grädde
  • 2 dl mjölk


Till vaniljglass tillsätter jag en knivsudd äkta vaniljpulver. 

Vispa ägg och socker fluffigt. 
Häll i grädde och mjölk samt det Du vill ha som smak.
Rör om och ner med härligheten i glassmaskinen.

Har Du ingen glassmaskin, ställer Du in bunken i frysen. Tar ut den ca en gång i halvtimmen och rör om. Detta upprepas tills glassen är tjock och slät.



 
 



Nu fortsätter vi måndagen med en "två-dag" och endast 600 kalorier.

Må gott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...