måndag 15 augusti 2016

Röda VinbärsSorbet




Idag är det en 2-dag och det betyder himla lite kaloriintag... sisådär i runda slängar mellan 600-700 st. Men för att göra lite lite roligare fixade jag en sorbet efter middagen som för övrigt bestod av ugnsstekt torsk på spenatbädd.

I kylskåpet låg fyra äggvitor som blev över sedan middagen i lördags och då passade jag på att med gott samvete ta hand om dem.

Sorbeten är inte så himla mycket kalorier i och äter jag inte så mycket, funkar det att ha som "glädjespridare" en 2-dag.



Röda VinbärsSorbet


Till 6 - 8 små portioner går det åt följande...
(Jag använder glassmaskin)
  • Ca 5 dl röda vinbär.
  • 1 dl kallt vatten.
  • 4 äggvitor.
  • 3 strukna msk strösocker.

Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
Häll i strösockret... en msk åt gången och fortsätt vispa.

Mosa vinbären lite med en gaffel och häll ner i glassmaskinen tillsammans med vattnet och de vispade äggvitorna.
Nu får glassmaskinen göra sitt...





 
 


Nu... dags att hänga tvätten.

Må gott



2 kommentarer:

  1. Låter riktigt mumsigt! Något för mig som måste sluta med köpeglass i stora lass - och allt annat gott också eftersom midjemåttet ökat i sommar.
    Kramar Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. En "två-dag" funkar det fantastiskt med denna sort. :- annars är det mer grädde.

      *KRAMAR om`na*

      Radera

Kul att Du har lust att skriva några ord...