lördag 23 september 2017

Arg och aningen ledsen... och ställer mig frågan VARFÖR?




Igår var jag (och hela min arbetsplats) på utbildning... En fantastiskt bra och lärorik utbildning... och det gör mig innerligt arg och ledsen över att jag (läs någon) ska behöva gå en sådan - Beväpnat våld i skolan.
Föreläsarna var välutbildade, kunniga och engagerade... och jag har aldrig varit på en arbetsplatsutbildning tidigare, där ALLA var på tå för att få veta mer. Tack... för utbildningen och jag hoppas innerligt att jag ALDRIG behöver använda mig av det jag fick ta del av. Jag ställer mig frågan VARFÖR tar någon sig rätten att göra andra illa?







I morse vid frukost satt T och jag och lyssnade på radion. Nu blev jag ledsen och arg igen... I reportaget får jag höra att regeringen funderar på om man ska låta föräldrar utbildas i att undervisa och stötta sina barn i ämnet matematik.
Här anser jag att någon okunnig person fått för stor makt att jiddra med skolan IGEN. Våra regeringar ha ju varit sådana genom tiderna... de ska in och röra runt i skolan.
Själv anser jag att jag har rätt att uttala mig... Jag har gymnasielärarexamen, lärarlegitimation och en fil.kand i specialpedagogik... och jag är sedan snart fem år tillbaka heltidsanställd som specialpedagog. Kanske lite skrytig också... men det tar jag i detta fall.

OM en elev inte klarar något ämne, finns det en anledning... 
OM en välutbildad (det förutsätter jag) pedagog (ca 4 - 5 års utbildning) inte klarar av att få en elev att nå målen, finns det en anledning...
Ta reda på varför...
Ställ frågan VARFÖR...
Lägg inte skolans misslyckande på föräldern att lösa... Vad är det som säger att föräldern har förmåga att undervisa i det skolan misslyckas med.

Om regeringen skjuter till mer resurser till riktat stöd... mer resurser till elevhälsan... mer resurser där det behövs.
En skola för alla, betyder inte att alla ska ha lika undervisning eller lika mycket tid... En skola för alla betyder att alla ska få det den behöver för att nå målen... för att växa som människa... att känna att du duger...






Kanske skulle ta och gå in i politiken och röra runt lite... Min moster och tillika gudmor säger att det inte går... "Släkten har för många lik i garderoben"... Ser jag dock inte som något problem... för var ska vi annars ha dem... Vet bara inte vilket parti jag ska röra runt i... Tycker inte något uppfyller kravet på ett "bra parti". Kanske skulle starta ett eget... 





Må gott








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...