söndag 16 september 2018

Ett fönster är tydligen mer än en glasruta



Den här helgen stämde inget av det vi tänkt.
Äntligen kom fönstret vi beställde för sex veckor sedan och det skulle vi sätta in igår när vi kom till Paradiset... Jamen-nu-kom-första-felet.

Jag... visade T hur stort fönster jag ville ha på väggen.
T... mätte och sa att det går bra.

Fönstret kom i veckan och i går åkte det över vattnet för att föräras Paradiset.
Ivriga skruvade vi bort skyddsmaterialet där fönstret skulle sitta... för att nu skulle fönstret in. Å in kom det... Å lika fort åkte det ut.


Jag... OM jag visar hur stort ett fönster ska vara, så är det ju självklart själva gasrutan om är fönstret och inte någon jäkla karm.
T... Du kan inte bara sätta in en glasruta, Du måste ha en karm också.
Jag... Karmen förstår Du väl ska ligga utanför den ytan jag ritat upp. Den uppritade ytan är den jag vill kunna se ut genom.
T...Näe...
Jag... Du som är schinjör borde väl förstå vad jag menar och göra så. Jag är ju den fria konstnärssjälen med visioner.
T... Näe.
Jag... Men hur svårt är det.
T... Skitsvårt i vissa lägen.

Fönstret som beställdes och kom över sjön igår... är litet som en glugg i en fängelsehåla... och inte var det billigt heller.
Det fönstret kommer nästa år sättas in på utedass och där kommer det bli ursnyggt... OCH dyrt. Nu vet schinjörn hur stort fönster jag vill ha i den glugg som vi fick täcka med plåtar igen. Schinjörn håller just nu på att kolla vad som finns i den storleken.






Fel nr två blev...

Jag... vad ska vi äta.
T... vet inte.
Jag... vad sägs om rökt lax.
T... mmm.
Jag... vi röker själva i farfars gamla ABU-rök.
T... blir bra.

Här fungerar allt som det ska... tills vi ska ta fram det som ska brinna i röken. DET hade vi glömt att köpa. Så vi fick röka laxen i klotgrillen. Det fungerade också... men det var inte vad jag tänkt. 



 


Fel nr tre...

Jisses vad solen sken och batterierna till solcellsanläggningen var i morse fulladdade och jag lycklig som en lärka över att vi hade el.
DÄR fick vi strömavbrott.
Omformaren från 24-V till 230-V dog...lämnade in... avled... pajade... gick sönder... KAPUTT. Jag kroknade och T ringde solcellsStefan som svarade.
De konstaterade snabbt att omformaren var bortom all räddning och en ny måste införskaffas... DET gör vi inte i år... SolcellsStefan ska ju komma i vår och hjälpa oss flytta en solcell och då får han ta med en ny omformare. 
Så... nu har jag börjat städa undan sådant som kräver el och som ska hem över vintern. Tur att det inte var i mitten av juli det hände.


Så har vi haft äran att ha haft Bill hos oss i helgen.
11 kg kärlek som både Julia och Savannah är innerligt glada i... å vi också för den delen.



 
 
 


Nu är vi hemkomna och Bill är hämtad av sonen och F.
Vi har tvätt att hänga och saker att plocka undan.


Må gott





1 kommentar:

  1. Oj, oj så det kan bli ibland, inte lite tokigheter precis! Men du får ju ett snyggt fönster på dasset hi hi.
    Ha det gott!
    Kramar Eva

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...