söndag 12 januari 2020

Jag ska tänka som en hund.




Idag fick jag en text av Katja som jag verkligen ska försöka anamma. Jag ska bli som en hund. Jojomensan, om jag bara klarar av att hålla mig till några av dem varje dag kommer jag må tipp-topp.

Att ha en hund är jättespännande... Hundar tar livet på ett helt annat vis än vi människor.



1. Vakna varje dag med ett glatt humör.
      (Inte alltid det lättaste men jag ska verkligen försöka.)

2. Bry Dig inte om ålder, ras eller ursprung.
      (Äsch, jag fyller alltid 23 år och har inga problem med små frallor eller stora dobermannflickor           från Ungern.)    

3. Säg aldrig nej till godis.
      (Skulle aldrig komma på tanken.)

4. Var lojal.
      (Mot vem, det är en viktig aspekt.)

5. Tag gärna en tupplur mitt på dagen.
      (Ska fråga chefen om det bara är eleverna som får använda vilorummet.)

6. Var inte långsint.
      (Orkar inte vara långsint.)

7. Se livet som ett äventyr.
      (Vad är det för fel på stillsam romantik?)

8. Älska Dig själv.
      (Vissa dagar kan vara svårt och jag har insett att med makeup och softat ljus fungerar det bättre.)

9. Ät varje måltid som om det vore Din sista.
      (Kan man äta på annat vis?)

10. När Du ser någon Du tycker om, bete Dig som om Du inte sett  
      den på flera år.
      (Alltid.)

11. Lev i nuet.
      (Försöker verkligen.)

12. En puss är alltid en bra idé.
      (NEJ, det är det INTE!)

13. Man blir aldrig för gammal för att leka.
      (Brännboll och "rita gissa spring" kan vara svårt när man blivit väldigt årsrik.)

14. Glöm inte att stanna upp och lukta på blommorna.
      (Svårt på vintern, men jag ska tänka på det.)

15. Det är inte de stora sakerna man finner glädje i utan de små -  
      ofta räcker det med en boll.
      (Eller en diamant, ett par skor med röd sula eller en orkidé)

16. Vissa saker ska man kissa på och sedan gå vidare.
      (Lättare sagt än gjort, men jag ska försöka.)


_______________________________________________________________________________




Idag har vi njutit av nr 15. Funnit glädje i små saker.
Varje söndag klipper vi klorna på flickorna, duschar av dem och gör rent deras bäddar och idag har vi kunnat hänga deras filtar ute på balkongen för att torka. DET är lyx, vardagslyx som jag finner stor glädje i. Nästan lite smålöjligt och T har lika roligt åt mig varje gång jag "kvittrar om att torka tvätt på balkongen".






Jag har även roat mig med att stryka idag... Kanske inte jätteroligt men jag är glad och känner mig rätt nöjd när det är gjort.




Så har solen visat sig idag och min kropp har fått en redig dos med D-vitaminer. Det behövdes verkligen.



Så fick jag nyss ett sms av sonen och F att de landat och snart är hemma i "huset på höjden". De stack med ett gäng vänner till Bali och har varit borta i två veckor... därav att Bill varit hos oss en vecka, fem dagar hos F;s föräldrar och två dagar hos mina föräldrar. 
11 kilo kärlek har många ställen att sova och få kärlek på, men nu är hans husse och matte hemma och jag kan pusta ut.


Må gott






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...