lördag 13 mars 2021

Jordnötssås



Jamen så var det lördag igen och inte sjutton blir det roligare av skitväder och Covid, men äter gott gör vi.

Idag blev det kyckling "torrstekt" i paprikakrydda, vitpeppar, salt och spiskummin, med ris och jordnötssås. Så himla gott att jag nästan blir arg när jag blir mätt och inte orkar äta mer.




Jordnötssåsen är himla enkel att göra.


Jordnötssås.

Det här behöver Du.

  • 4 dl salta jordnötter.
  • 1 liten gul lök.
  • 2 vitlöksklyftor.
  • 1 msk olja (jag använder rapsolja)
  • 4 dl kokosmjölk.
  • 2 tsk curry av valfri styrka.
  • 1,5 msk riven färsk ingefära.
  • 3 msk soja (jag använder Kikkomansoya)
  • 1 msk brunt farinsocker.
  • 1 tsk sambal oelek
  • Saften från 1/2 lime.
  • 1 dl vatten

Gör så här.

  1. Finhacka jordnötterna i en mixer. Det tar attans så lång tid att hacka för hand så en mixer är att föredra. Låt inte jordnötterna bli malda.
  2. Skala och finhacka löken.
  3. Fräs löken i oljan.
  4. Pressa i vitlöken.
  5. Låt fräsa någon minut.
  6. Strö i curryn och fräs någon minut till.
  7. Häll i kokosmjölken, vattnet, ingefäran, sojan, sambal oleken, farinsockret och saften från den halva limen.
  8. Låt sjuda i ca 5 - 6 minuter.
  9. Tillsätt jordnötshacket och låt såsen bli genomvarm.
  10. Ställ såsen av spisen och låt den stå och svälla under tiden Du gör ordning övrig mat och värm såsen straxt innan servering.




Efterrätten är en helt annan historia och den har jag inte gjort utan köpt och det blev chokladbiskvier och blåbär- och hallonmakron. Små munsbitar som smälte i munnen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...