söndag 4 april 2021

Firat påsk, Jätteberget och odling av fräknar.


Igår var familjen här på påsklunch...sonen, F och mina föräldrar. Som vanligt äter vi för mycket och samtalen rör sig från djupaste djup till ytligaste yta. Vi var överens om att ett av de bästa tv-program just nu är "Bäst i test" och långfredagens program var ett med det roligaste vi sett på länge... Vi var även överens om att vissa parlamentariska kommittéer har på tok för lite att göra, exempelvis den kommitté som är tillsatt för att titta på hur många flaggdagar vi ska ha i Sverige. Har man i dessa tider inget viktigare att utreda utan måste gräva djupt i antalet svenska flaggdagar.




En gång om året (dock inte förra året då jag låg i Covid) luftar vi de gröna remmarna från Kosta jag ärvde efter min farmor och farfar. De rymmer inte mer än 1,5 dl och är luriga att diska då även foten är ihålig (och troligen rymmer mer än kupan).



I morse beslutade T och jag att åka till Paradisets östra strand där Jaktstugan på Jätteberget ligger. Vi ser taket på jaktstugan från ön, men jag har inget minne av att jag i vuxen ålder varit där. Det ändrade vi på.




Vägen som leder upp till Jaktstugan var byggd på en "bred mur med sten". Någon/några har lagt alla dessa stenar på plats för att fylla på med grus och jord för att få en upphöjd väg.



Det är en magisk plats. Det lilla huset står nära branter och trampar Du fel är det många meter ner innan Du når marken. Ska villigt erkänna att jag är in i vassen höjdrädd.



Vi såg Paradiset ligga långt där nere.



Vi såg vindsnurrorna i Vredstorp.




Det är nästan så man kan höra historiens vingslag när man står vid jaktstugan... och både T och jag konstaterade att vi var fulla av vördnad över platsen








 

När vi kommit hem kunde jag konstatera att min odling av fräknar kommit igång. Jorå... jag kommer bli väldigt prickig.




Nu fortsätter dagen med biltvätt, mat, fika och dusch av skitig vovve.


Må gott


I´ll be back.





2 kommentarer:

  1. Fräknar är så fint!

    Häftig färg på de gröna glasen, för det ser ut som du har "photoshoppat" in dem i bilden. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla :-)

      Glasen är jättegröna och tar lätt över dukningen. Gillar dem även om de är små i kupan och tråkiga att diska.

      Må gott

      //B

      Radera

Kul att Du har lust att skriva några ord...