söndag 12 mars 2017

Fröknäcke - glutenfritt knäckebröd




Jag gör alltid dubbel sats, då enkel blir för lite.

Till enkel sats går det åt...
  • 2 dl majsmjöl
  • 1 dl pumpafrön
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl sesamfrön
  • 1/2 dl linfrön
  • 1/2 dl rapsolja
  • 2 dl kokande vatten
  • Flingsalt att strö över

Sätt ugnen på 150 grader Celsius 








Häll i 2 dl majsmjöl i en bunke.



Häll i 1 dl pumpafrön i samma bunke.




Häll i 1 dl sesamfrön, även detta i samma bunke.



Häll i 1 dl solrosfrön i bunken




Häll i 1/2 dl linfrön. Tänk på att inte ta mer linfrö än vad som står på receptet, då de i för stor mängd kan bli farligt.



Rör om "torrblandningen".



Häll i 1/2 dl rapsolja. På bilden syns det 1 dl då jag gör dubbel sats.



Koka upp vatten. Jag kör det i vattenkokaren.
Häll i 2 dl kokande vatten.



Rör om.



Klicka upp smeten på ett bakplåtspapper... I mitt fall blir det på två.



Lägg ett bakplåtspapper ovanpå och platta till.



Tag fram kaveln, om Du inte redan gjort det och kalva smeten tunt.



Tag bort det övre bakplåtspappret



Strö lite... med betoning på lite flingsalt på den numera platta smeten. Saltet tar lätt över om det blir för mycket och jag lovar det är INTE gott.





Ställ in mitt i ugnen och grädda mellan 50 - 60 minuter tills brödet är helt torrt.
I den ugn jag använder räcker det med 50 minuter.

När brödet är färdigt, bryt i bitar och förvara i lufttät burk.




Det är så gott att Du inte behöver något smör eller pålägg. Fast ett tjockt lager smör är väl aldrig fel...


Må gott






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...