torsdag 24 oktober 2019

Packad i Polen



Igår åt vi mosplättar och bacon, vilket vi ofta gör ett par dagar efter att vi haft potatismos till någon maträtt.
Vi gör alltid (medvetet) för mycket potatismos för att just kunna göra mosplättar. Recept kommer i framtiden.
Så... igår var det "mosplättens" dag hemma hos oss och till det ska det ju vara bacon, lingonsylt och grädde... viktigt här att det är rinnande grädde och inte vispad.
T hade stannat vid en butik för att köpa bacon och det skulle vara grisar uppfödda och slaktade i Sverige. Svenskt kött med andra ord.
Joooorå... Allt detta stod på förpackningen... men det är nu det märkliga börjar... Efter det att grisen föddes, växte upp och slaktades i Sverige, har man fraktat den till Polen för att förpacka den. Hur bra är det för klimatet?
Så... det företaget får inte sälja mer bacon till oss.




 


På lunchen idag, var jag hem till flickorna (i vanlig ordning) och vi gick och skrotade i parken utanför. Huset bredvid oss har i dagarna satt upp solceller på heeeeeeeeeeela taket. Det gillar jag.

Något jag inte gillar är hundägare som inte är i nuet när de är ute och går med sina fyrbenta vänner. Idag bliv vi utskällda av en valp, modell draghund medan matte (förutsatte att det var det) hade fullt upp med att prata i mobilen. Att hunden vrålade i sitt koppel gjorde hon inget åt... och jag fick fullt upp med att stoppa flickorna från att vråla tillbaka... Det gick så där... Ett skall från dem var och sedan gick de med raggen rest. Får jobba på det.



 
 


Nu ska jag fixa sallad. T är på väg hem och idag blir det grillad kyckling och sallad. Jag kör 5 - 2 dieten sedan 4,5 år tillbaka och idag är det 500 kalorier som gäller...
Jag håller inte på med 5 - 2 för att gå ner i vikt, utan för att jag ska må bra och det gör jag med den här dieten. 

Så... fixa sallad och duka bordet.


Må gott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...