söndag 25 december 2016

Var är hovmästarsåsen?





Julen blev så där stilla som vi hoppats... Närmaste familjen (på min sida) och en innerligt god vän med barn kom och firade födelsedag och julafton.
Vi åt... allt sådant där som vi brukar äta och sonen smakade för första gången på saffranskakan. Något han sade sig aaaaaaaaaldrig sett på vårt julbord tidigare. Jag lovar... den har funnits på vårt julbord så länge jag kan minnas.

Ett "stort" julmysterium har drabbat oss... I torsdags kom T hem med en julkasse från jobbet och i den fanns diverse godsaker... En av godsakerna var hovmästarsås i en liten fin burk... DEN burken med innehåll är borta... puts väck... gone... försvunnen och går INTE att hitta. Så... hovmästarsås gick inte att finna på vårt julbord i år. Misstänker att vi hittar den lagom till midsommar på ett ypperligt fint ställe och totalt oätbar då den inte stått i kylskåpet. Ungefär som när jag ställt strykjärnet i kylskåpet och osten i verktygslådan... väldigt otippade ställen att till förvaring för de sakerna.



 
 
 




Idag äter T och jag inte i matsalen... Äm... spännande det där vad vi kallar olika rum för... "Matsal" låter nästan lite "stursvulstigt" som sonens farfar skulle sagt... men... på ritningen över "våningen" står det "matsal" och det står även "våning"... Det står även "tambur" för den första hallen och "hall" för den stora hallen... På en av ritningarna står det även "pigkammare" för det lilla rummet innanför köket... det har de ändrat till en annan ritning där det står "rum". Gäller att vara politiskt korrekt. 
Som sagt... idag äter vi i köket, för i matsalen hänger gårdagens servetter och linneduk redan nytvättade på torkställningar.





Nu dags för mig att ta ett race på godisbordet. Gästerna orkade inte äta upp allt igår.

Må gott





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...