söndag 17 mars 2019

Andra bullar




Jag har en svaghet som jag villigt erkänner. De andra typ skor, läppstift och underkläder, det är rättigheter... Fast att vika för en svaghet är väl också en rättighet.

Jo... återgår till svagheten jag idag erkänner är... nybakade (varma/ljumna) bullar fyllda med massor av godsaker. Sådana gjorde jag igår.
Grundreceptet är för vanliga bullar, men nu gjorde jag dem som gifflar och fyllde dem med antingen mandelmassa eller smör, socker och vanilj.

Grundrecept BULLAR (ca 30 - 40 st)

  • 50 g jäst.
  • 150 g smör (rumstempererat).
  • 1 tsk salt.
  • 1 tsk kardemumma.
  • 5 dl mjölk (ca 37 grader).
  • 1 - 1,5 dl strösocker.
  • 12 - 15 dl vetemjöl (degen ska inte bli hård eller "torr")
  • 1 ägg till pensling.


Smula ner jästen tillsammans med mjölken i en bunke.
Blanda ner övriga ingredienser (INTE ägget).
Knåda degen i ca 10 min.

Jäs degen under bakduk till det dubbla.
När Du gjort bullarna, låt de jäsa på plåten.
Pensla och strö topping, typ pärlsocker eller något annat gott.
Grädda i 225 grader tills bullarna fått färg.



 


Så har vi haft 11 kg kärlek hos oss sedan fredag.
Sonen och F har varit till Sälen och roat sig både i backe och på "after ski" och då har vi haft äran att få ha Bill...


 



Har idag hängt tvätt på balkongen. Trodde inte att det skulle gå när jag vaknade i morse. Regnet varvades med snöblandat regn och det stod som spön i backe. Nu har solen spruckit igenom och jag är inte ledsen för det. Jag blir aningen gladare av sol.


 


Nu dags att börja med maten. Snart kommer Sälenfararna för att hämta kärleken men innan de åker så blir det mat.

Må gott.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...