tisdag 18 juli 2017

Herrgårdsglass i Paradiset




Igår åkte vi till till Paradiset... vi for över sjön med nästan 17 sekundmeter i byarna i ryggen... och då funkar det. Vi kom i land utan att vara blöta... men fy katten vad högt vinden låter... Den nästan skriker runt ön så till slut orkar jag inte vara ute även om jag befinner mig i lä.





Idag var det betydligt bättre och vi kunde spendera all tid ute.

Vi åt glass med digestivekex och jordgubbar...Hemmagjord glass som går under benämningen "Herrgårdsglass" då äggen kommer från Katjas pullor som bor på i en hönsgård som hör till en herrgård... Jojo... Så är det... Herrgårdsglass.

Här kommer receptet...


HERRGÅRDSGLASS - ca 1 liter.


  • 3 st stora ägg - Hela äggen, både gulan och vitan.
  • 3/4 dl strösocker -  Vill Du ha det sötare, ta 1 dl strösocker, jag tycker dock det räcker med 3/4 dl.
  • 1 knivsudd vaniljpulver - då menar jag den äkta... små svarta frön och INTE vanillin.
  • 3 dl vispgrädde - går bra att byta mot laktosfri.
  • 1,5 dl mjölk - går bra att byta om laktosfri.

Vispa äggen, sockret och vaniljpulvret till ett "fluff.
Häll i grädde och mjölk i smeten - vispa lite till så det blandar sig.

Jag använder glassmaskin vilket gör det betydligt enklare...
Ner med allt i maskinen och på några minuter är den BÄSTA glassen klar.

Men... för Er som inte har glassmaskin... Ställ bunken i frysen och ta ut den med jämna OCH ojämna mellanrum och rör om... och tillbaka in i frysen. Upprepa detta tills glassen har en krämig konsistens.






 


Vi låg på bryggan... till och från under dagen.

Vi målade... dörrfoder till nyinsatta dörren i gäststugan.

Vi skruvade dörrfoder...

Flickorna låg på gräddhyllan.


 
 
 
 
 


Nu väntar något att äta... och Allsång på Skansen.

Må gott



1 kommentar:

  1. Tror inte ni låg så mycket på bryggan, säkert jobbade ni mest! Gott med hemgjord glass, tack för receptet!
    Kramar Eva

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...