söndag 17 september 2017

Vi tränar på det där med koppel




Just nu är det mycket Julia hemma hos oss... Hon är med och kollar allt... och då menar jag ALLT. Inget går hennes "näbb" förbi och hon måste "dutta" på det hon ser.
Savannah är fortfarande aningen låg... men verkar ändå nöjd... precis som om hon landat och förstått att det är hos oss hon ska bo... Vet i katten om det är för den vetskapen hon är aningen låg... 
Det märks att Savannah är en följare och inte är den som "mufflar" med Julia i onödan... medan fröken Julia är dominant så det osar omkring det... Dominant men vänlig... Det betyder att vi måste "lyfta" Savannah och ge henne favörer Julia aldrig någonsin kommer komma i närheten av... och vi måste hålla tillbaka Julia när hon är för mycket på... En balansgång där fingertoppskänslan är oerhört viktig... 
Du får aldrig trycka till så de tappar självförtroendet... men Du får heller aldrig släppa dem för långt så de tar över... 
Två vackra individer... båda av samma ras men ändå himla olika, både till utseende och sätt.
Julia dominant, vänlig, nyfiken och påhittig.
Savannah, följaren, vänlig men avvaktande, nyfiken men på håll... och med en integritet så stor att den kräver mutor och förtroende för att hon ska "släppa någon över bron".

I veckan har vi tagit promenader i de gamla promenadstråken vi hade när vi bodde i huset... 5 kilometersrundan med massor av nya dofter.
I för tidig födelsedagspresent fick jag av Anette och "Foderungen" L, sele och midjebälte, så jag kan gå med Julia utan att hon ska dra armarna ur led på mig.
Fröken Julia är ännu inte vän med kopplet... Det tar två sekunder så har hon trasslat till hela sin OCH min tillvaro... men med sele och midjebälte med ett expanderkoppel mellan gick det hur bra som helst.
Kan tillägga att vi jobbar på det där med vanligt koppel också... Det gör vi när vi tränar på att gå promenad i stan och när vi tränar linföring... 



 




I förmiddags bestämde vi oss för att åka till Paradiset och fortsätta där vi var tvungna att avbryta igår.
Mitt val av skor är väl inte något jag skulle välja att gå med i stan eller på jobbet... och kombinationen med dessa strumpor är på gränsen till vad som borde vara förbjudet...  Skorna hänger på sista versen och jag lovar... nästa sommar köper jag nya "Paradisskor".





Just nu blommar rosen vi fick i midsommarpresent av Ninni... En liten skir ros i kruka kom hon med och den fick bli med till Paradiset och den lilla rosen har många knoppar som med lite sol kommer att blomma nästa gång vi kommer ut.

 
 
 



Idag plockade vi undan pelargonerna... Några fick bli med hem för övervintring... Luften kändes aningen kyligare än igår och hösten var mer påtaglig... Lite mysigt men ändå vemodigt.




Nu fortsätter söndagskvällen med en film och tidig säng.

Må gott





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...