söndag 4 november 2012

Äppelmuffins med kardemumma

 
 
Idag vet jag inte vad som tog åt mig. Jag fick ett ryck och började baka både det ena och det andra. Först på tur stod saftiga muffar.
För Er som vill ha receptet, här kommer det...
 
ÄPPELMUFFINS MED KARDEMUMMA
 
Det blir ca 10 stycken och vad Ni än gör, öka INTE mängde äpple, för då har smeten svårt att "resa" sig. Har gjort det misstaget och det blev degigt.
 

 
* 100 gr. smält och avsvalnat smör eller margarin.
* 2 dl. råsocker
* 1½ dl. crème fraiche
* 2½ dl. rivet äpple (riv på det grövsta på rivjärnet)
* 3 dl. vetemjöl
* 2 tsk. bakpulver
* 3 tsk. kardemumma
 
GARNERING
 
* Solrosfrön (mängd efter smak)
* Pärlsocker (tar Du för mycket får Du dammsuga efter det att Du ätit)
* Grovmalen kardemumma

 
Sätt ugnen på 225 grader.
Vispa ihop det avsvalnade smöret/margarinet med råsockret. Tillsätt ett ägg i taget och vispa. Kanske ska tillägga att, när man tillsätter ägg, bör de vara knäckta och skalet ska INTE vara med i smeten. 
Nu kan Du lägga undan elvispen (eller handvispen) för nu är det dags att RÖRA med slev.
Rör ner crème fraichen, äppelrivet. Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och kardemumma och rör ner i smeten.
 
Har Du en muffinplåt är det himla bra i detta läge. Risken att muffarna flyter ut blir mindre.
Fördela smeten i 10 stycken pappersformar som Du ställt (om Du nu har en) i muffinplåten. Fyll formarna med två tredjedelar... Ni vet... lite mer än hälften. Strö över solrosfrön, pärlsocker och kardemumma. Grädda mitt i ugnen i ca 13-15 minuter eller tills muffarna blivit ljust gyllenbruna.
 
 


 





Så var det det där med stereon som jag trodde T gick och stängde av hela tiden. Vi trodde vi fixat den med att stänga av insomningsfunktionen... Det hade vi inte. Stereon fortsatte att stänga av sig själv... Jag surnade till och T åkta och bytte. Glad i sinnet kom han hem med en ny till sin tjuriga livskamrat *pekar på hela mig*... Tror Ni det blev bättre... INTE en sekund. Denna stereo gick inte att spela några cd-skivor på alls... Inte ens mina sprillans nya julskivor... Nu var jag mer än tjurig, så T åkte iväg igen... och hem kom han med stereo nr tre i ordningen. Nu håller jag på att testa denna... och än så länge är den med i matchen och uppför sig som en stereo ska göra...
 
 


 
Tyget... till hallen... här är det... "Skitigt" turkost och jag här HIMLA nöjd. Min goda vän MJ ansåg att, för att vara mig så är det attans färgglatt. Jag menar... det är juh inte vitt-grått-svart.




Nu... är det dags att ta en fika... med ÄPPELMUFFAR.

Må gott

2 kommentarer:

  1. Bon c'est décidé, je vais cuisiner vos petites muffins aux pommes... les vôtres embaument tout mon écran!
    Gros bisous

    SvaraRadera
    Svar
    1. Je vous promets que vous ne serez pas déçu. Ils sont juteuses et bien céleste se sentent merveilleux

      Radera

Kul att Du har lust att skriva några ord...