lördag 23 januari 2016

När livet tar ny vändning



 
I somras... en tidig morgon när vi satt vid frukostbordet, trötta och aningen ur mod på grund av det urdåliga vädret... frågade T mig om det var viktigt för mig att bo i hus... Någonstans i zombiestadiet skärpte jag mina sinnen och svarade "GUUUUDNEJ". "Då säljer vi" sa T... "Ja, det gör vi" svarade jag. Det tar på krafterna att ha både hus och sommarstuga.
 

Vi gick och "sög på den karamellen" som om det vore det största som hänt oss på länge och i mitten av december klev Yvonne, mäklaren över vår tröskel och gjorde en grov värdering av vårt lilla plupphus. Sedan kom det STORA problemet... Vart skulle vi flytta?
Att sälja går väl om man har något att flytta till och DET hade inte vi. 
Vi började anmäla vårt intresse till diverse hyresvärdar i vår stad... för hyra en lägenhet... DET är vad vi vill... "Hyra oss fria liksom". Inget svar... och för två helger sedan när det snöade som värst satt jag i soffan och storgrät... "JAG VILL FLYTTA TILL LÄGENHET" !!!
På måndagkvällen anmälde vi oss till fler hyresvärdar... veckan gick och sju dagar senare... damp det ner ett mejl.
 
Vi har en lägenhet på 3,5 rum 118 kvadrat... (i just de kvarteren som är himla svårt att få något i). Den är Er om Ni vill ha den... Vi ringde och bokade tid med nuvarande hyrsevärd... Det är ingen lägenhet... det är en "våning" och vi beslöt på stående fot att "vi tar den".
På onsdag träffar vi Yvonne igen och på torsdag skriver vi kontrakt.
 
 
 
 
 
 
Det är mycket jag kommer sakna med att bo i hus... så är det allt... och det jag kommer sakna mest är köket. Det kök som vi själva fick bestämma hur det skulle utformas, med 90 cm svart bred gasolspis, köksluckorna vita och högblanka och kaklet... det jag letade med ljus och lykta efter... slätt... vitt... högblankt och 45 x 90 cm. Men vem vet... någon gång i framtiden kanske jag får göra om den resan.
Men... vi slipper skotta, klippa gräs och häck. Vi slipper måla staket och rensa rabatter... Det som återstår att renovera i vårt lilla hus är badrummet... DET överlåter vi med varm hand till nästa ägare... den dagen det blir dags för att skriva köpekontrakt.
 
 

 
 
Så... just nu håller jag på att småröja sådan som vi inte ska ha längre eller som inte ska synas på visningen. Sonen och Bill kom upp på frukost och sonen har väl mer eller mindre idiotförklara sin väna moder...fast han kommer och hjälper till med flytten den dagen lasset går... Det är bra.


 
 


Nu... fortsätter röjningen.

Må gott


3 kommentarer:

  1. Bonsoir,

    Une publication très intéressante... Il est vrai que dans une maison il y a toujours tellement de choses à faire...
    Très jolies photos... et quel adorable toutou !!


    Gros bisous ♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och innerligt tack.

      Jo, Du har helt rätt... massor att göra i ett hus och det ska bli skönt att slippa det.

      Må gott

      *KRAMAR om*

      Radera
  2. Men oj, här har jag missat en massa saker - det var ett tag sedan jag tittade in hos dig min vän ♥

    Vad roligt att flytta till något nytt och börja om på ny kula, har själv gått i dom tankarna att "ååhh vad skönt det skulle vara med en lägenhet, slippa allt med huset och så" men du vet... ibland är det bara en tanke :)

    Kram på're ♥

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...