tisdag 21 juli 2009

Cheesecake, renovering och kuddfodral

.
Hade tänkt att åka till ön och fixa lite... MEN det blåser småspik och har inte någon lust att "gå över sjön" i sådan bråkig sjö. Därför blev vi kvar hemma och renoveringen fortskrider. *LER* Just nu har vi två ställen som vi renoverar på/i. Det är JÄTTEROLIGT och jag menar det. *LER med hela kroppen*
T och jag bestämde att vi INTE ska gå i fällan "måste vara klart" utan vi renovera efter... "idag är det renoveringsväder och det blir klart när det är färdigt". *NÖJD*
.


.
Köpte en ny lampskärm till ett av mina "Traderafynd" och jag är himla nöjd över den. Killarna (A och T) säger inte så mycket utan låter mig hållas med fynderiena. Har föresten "hittat" åtta stolar på blocket som kanske ska köpas. Då saknas bara fyra. *Håller upp fingrar i rätt antal och visar tydligt*
.
Karin och traderafyndet.
.
.
En viss dam *pekar på Silverpersen* har börjat ta sig friheter och ligger OFTA på vår säng för att vila. Ska dock erkänna att hon pryder sin plats den lilla skönheten.
.
.
T tog sig an trappen igår. Det är slitigt, men limmet och mattgummit MÅSTE bort innan vi kan måla.
.

.
Jag tog mig an en gammal tröja som legat i "malpåse" i många år. Tröjan stickade min mamma (har mönstret ligger i en låda någonstans i glömska) till pappa innan de gifte sig. Nu var den lite trasig och hade gjort sitt men jag hade inte hjärta att kasta den då jag gillar mönstret och den mjuka ullen. Efter mycket träta och envishet blev det en kudde till altanen och jag är glad att jag inte gav upp. *pustar* Nu fattas det ca 10 kuddar till den platsbygda soffan.
.
.
.
Igår kom den där mormorn och morfarn på middag. De kom hungriga och åkte PROPPMÄTTA. Grillade fiskspett, grillad gösfilé, färskpotatis från deras land, sallad och romsås.
..
.
Till efterrätt blev det cheesecake med jordgubbar och björnbär.
.
Här kommer receptet på en snabb och JÄTTEGOD cheesecake, garanterat sprängfylld av kalorier. Har frångått receptet i "instruktionsboken" då det inte fungerade och har modefierat till det.
.
CHEESECAKE
.
250 gr digestivekex
125 gr smör eller margarin
.
FYLLNING
.
400 gr cream cheese (typ Philadelphia)
2 dl socker
3 ägg (normalstora)
2 tsk rivet citronskal
ca 3 dl crème fraiche (den tjocka, feta och INTE lätt)
.
Arbetstid: ca 20 min
Gräddningstid:ca 50 min
Tid att kallna: det beror på
Springform: ca 24 cm i diameter
.

1. Sätt ugnen på 175 grader
.

2. Smält smöret
.

3. Krossa kexen. Det går "plättlätt" att lägga dem i en plastpåse och krossa med kavel. Blanda "kexkrosset" med det smälta smöret till en massa.
.

4. Tryck ut "kexmassan" i en springform. Grädda mitt i ugnen i 5 min.
.

FYLLNING
.
1. Mosa osten och rör den mjuk tillsammans med ägg, socker och rivet citronskal. Häll smeten i pajskalet och grädda mitt i ugnen i 40 min.
.

2. Tag ut formen och bred crème fraiche över fyllningen och grädda ytterligare 8-10 min.
.

3. Låt kakan svalna och servera den kyld, gärna med frukt eller bär.
. .

.


.
.

.

.

.
JÄTTEGOTT

..
.

.


.
Nu har jag "smitit" tillräckligt. T och en granne håller just nu på att ösa grus och jag ska ta mig an ytterligare en golvlist.
.
Må gott i SommarSverige... Det gör jag. (Saknar dock sonen JÄTTEMYCKET, men det är väl en mammas dilemma)
.

2 kommentarer:

  1. Åh vilken härlig dag! Vilken cheescake! Jag är svag för cheesecake... :)

    Och kudden blev ju verkligen superbra. De är svindyra att köpa. Har sett en pläd i liknande material, stickad, som jag gärna ville ha men den kostade 800 kr...

    Hoppas att det gick bra för dig på din loppistur!

    :)

    SvaraRadera
  2. *LER med hela mig* Japp... cheesecake är himla gott och är svårt att stoppa vid en bit utan det går gärna ner fler.

    Å tack *lycklig* för komplimangen för kudden. Jag svor och trätte ganska mycket innan jag blev klar, MEN NÖJD ÄR JAG.

    Vad gäller loppisturen... blev vi lurade. Det var inte den stolen jag ville ha. MEN vi fick en bra resa ändå. Hittade en kanonfin butik där jag gick lös.

    Må gott

    *KRAMAR om`na*

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...