fredag 16 april 2010

På vilken kroppsdel sitter sjömansbiffen?

.
ÄNTLIGEN FREDAG och solen VRÄKER ner. Aj lajk it. *LER*
.
Igår när T och jag var till matbutiken som börjar på I och slutar på A och som ligger däråt *pekar åt höger* såg jag en skylt som jag blev lite fundersam över och som jag i smyg fotograferade *Flinar*. "GRYTKÖTT AV SJÖMANSBIFF"... Nu undrar jag VAR PÅ DJURET SITTER SJÖMANSBIFFEN??? Mig veterligen finns det inte någon sådan del. Sjömansbiff är en maträtt och INTE en kroppsdel. *Besserwisser*
.

.
Recept på SJÖMANSBIFF

Sjömansbiff kan göras av olika köttsorter, tex nöt, ren och älg.
.
500 gr benfritt, skivat kött av innanlår eller fransyska
1 lagerblad
2 msk vetemjöl
3 msk smör eller margarin
10-12 st medelstora potatisar
3-4 medlestora morötter
2 gula lökar
1 röd lök
salt
malen kryddpeppar

Marinad
1 flaska lättöl
4 krossade enbär

Garnering
2-4 msk finklippt persilja

1. Gnid in köttskivorna med kryddpeppar och smulat lagerblad. Lägg dem i en skål och häll över ölen tillsammans med de krossade enbären. Marinera köttet i ca 3 timmar. Tag upp och låt rinna av. OBS! HÄLL INTE BORT MARINADEN.

2. Skala och skiva potatis, morötter och lök.

3. Vänd köttet i mjöl och bryn det hastigt i hälften av matfettet.

4. Fräs upp lök och morotskivor i resten av matfettet.

5. Sätt ugnen på 250 grader.

6. Varva kött, potatis. lök och morötter i en ugnssäker form. Det understa och översta lagren ska vara potatis. Krydda och salta mellan lagren.

7. Det är nu den återkommer... MARINADE DU INTE HÄLLDE BORT... Häll marinaden över de varvade lagren med kött, morötter, potatis och lök. Täck formen med folie och efterkoka rätten i ca 1 timme i mitten av ugen. (Köttet ska vara mört och rotsakerna mjuka) Strö över persilja och servera.
.

.
Nu go´vänner är det dags att börja med middagen. Sonen har förlupit hemmet denna helg och kommer inte hem förrän på söndag och T har just stigit av tåget och sitter på cykeln på väg hemmåt.
.
Må gott... Det gör jag.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...