fredag 18 mars 2011

"Så kompetent att han inte behöver akademisk examen"

.


.
Nu kan jag inte hålla mig längre vad gäller politiska åsikter... Med andra ord *pekar på hela min ljuvliga lekamen* ... jag ska ge mig in i den politiska debatten och röra runt lite i grytan. Sonens farfar sa ofta till mig, när vi pratade om samhället och de olika partiernas ståndpunkter att "Du är den blåaste röd jag vet" och det är jag stolt över. Han visste inte vad jag röstade på och tyckte ofta det var jobbigt att inte veta det, då jag ena stunden stod på "hans sida" och andra stunden stod på "de andras sida". *LER*
Vad jag inte längre kan hålla tyst om är... UTBILDNING och kompetens, något som enligt vissa INTE går hand i hand. Japp... om det kan man prata MYCKET och länge.
Inom det yrke jag arbetar OCH har utbildning på det jag gör, krävs det snart, enligt regeringen nästan lika mycket utbildning som jurister och läkare. Det tycker jag är BRA. Jag är lärare och håller nu på att fortbilda mig till specialpedagog, vilket kräver ytterligare 90 högskolepoäng. Det är om jag skulle studera på helfart/heltids studier 1½ år.
För i stort sett varje arbete som vi söker idag krävs någon form av utbildning. Att köra truck, kräver ett truck-kort, jobba på dagis, kräver flera år på universitet och att arbeta som läkare orkar jag inte ens tänka på... MEN enligt socialdemokraterna behöver man inte någon annan utbildning än 2-årig social gymnasieutbildning för att anses som kapabel att styra SVERIGE. De menar på att mannen med mustaschen, som de föreslagit som ny partiledare är... "så kompetent att han inte behöver akademisk examen"... JÖSSES... DET VAR DET MEST KORKADE JAG HÖRT. Det är endast som politiker och som partiledare som man kan bli kompetent av att INTE utbilda sig, för alla andra yrken KRÄVER att Du har någon form av utbildning. VEM vill bli opererad av en läkare som säger sig vara kompetent utan läkarutbildning eller VEM vill lägga sitt företag i en OUTBILDAD revisors händer, då revisorn säger att jag behöver ingen utbildning, jag är kompetent ändå. INGEN... men vårt land anser sossarna kan styras av en mustaschprydd man med endast en tvåårig gymnasieutbildning.

Jag anser att OM man över huvud tagen ska vara behörig att söka en sådan post, ska ha MINST lika mycket akademiska poäng som en lärare har och gärna 90 högskolepoäng i antingen statsvetenskap, samhällsvetenskap, ekonomi eller juridik. MEN VAD VET JAG... *känner mig rätt uppgiven* jag är juh bara en liten behörig lärare, som INTE kommer rösta på någon som inte uppfyller kraven på vad jag anser vara behörighet.
Så där ja... det var mitt inlägg i den politiska debatten... och jag säger INTE vem som får min röst nästa gång det är dags.
.

2 kommentarer:

  1. ..instämmer!!! :)
    Hoppas att du får en fin helg gumman!!!
    Stora Kramen♥ från mig!!!

    SvaraRadera
  2. Tack... skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka så...

    *Stora kramen även till Dig*

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...