söndag 18 september 2011

Skymossen ...






I fredags fick jag ett brev... Det var länge sedan jag fick ett sådan där "riktigt" brev, med handskrivet namn och adress och ett riktigt frimärke på. Nu låg det där och väntade på mig när jag kom hem från jobbet. Måste erkänna att nyfikenheten var stor och jag formligen SLET upp kuvertet och där låg ett ljusgult papper med överskriften "VIKTIG INFORMATION".

 


Jag fortsatte att läsa, och hade det inte varit mitten på september utan 1:a april, skulle jag trott att någon behaga skämta "aprillo" med mig, för något så KORKAT var det längs sedan jag fått ta del av. Det korkade var inte brevet i sig, utan det som "någon" vill driva igenom i syfte att tjäna pengar och egoismen att göra detta, samtidigt som MASSOR av människor blir drabbade av buller, damm och risk för driksvattentäkten för en hel stad går åt pipan, samt att våldföra sig på moder natur med stora sår som aldrig (eller under lååååååååååååång tid) inte läker.

 

Här kommer brevet... (som jag fått tillstånd att citera). Jag har valt att plocka bort företagsnamnet och namnen från dem som sänt brevet.

"VIKTIG INFORMATION

Företaget XXX  avser att lämna en ansökan för brytning av torv på Skymossen som ligger mellan Tisarbaden och Hallsberg. Detta kommer medföra mycket negativa konsekvenser, buller och damm samt mycket intensiv tung trafik. Lastbilar med släp kommer att köra transporter 6-7 ggr/dag. Verksamheten kommer att pågå från 07.00-22.00 alla dagar i 25 år från april till september. Trafiktrycket på denna väg är redan idag hög. Dricksvattentäkten i Tisaren kan bli förorenad. Brandrisken vi torvbrytning är mycket stor.

Ett samrådsmöte med XXX kommer att äga rum 
Tisdagen den 27 september kl. 18.00
Folkets hus Västra Storgatan 2 i Hallsberg.

Kom på mötet, för mer information och tillfälle att lämna dina synpunkter, förslag och invändningar!" 


 


Någon anser att det är helt ok att bryta torv på en mosse vid en sjö som är dricksvattentäkt till MINST ett samhälle...

Någon anser att det är helt ok att frakta torv på en väg som det knappt går att mötas på med två "vanliga" bilar...

Någon anser att det är helt ok att frakta torv med TUNG trafik genom tätbebyggt område, där lekande barn ska växa upp...

Någon anser att det är helt ok att i 25 års tid, under hela vår/sommar halvåret mellan kl. 07.00-22.00 bullra, damma ner och låta FLERA sommarstugeområden, fast boende och ett samhälle inte långt därifrån bli en byggarbetsplats...

Någon anser att det är helt ok att våldföra sig på vår natur med STOR risk för brand och att fridlysta fåglar försvinner från markerna...

Någon anser att det är helt ok att bryta torv, där människor bor och lever, och nu pratar vi inte om obygden utan ett HELT samhälle... en vattentäkt och ett STORT område som MÅNGA använder till rekreation och fritid...

Jag anser att någon... borde tänka om...

 

Jag pratar om Skymossen...

NU mår jag INTE GOTT...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...