lördag 16 juni 2018

En svart Petunia i Paradiset




Igår, efter jobbet, stannade vi till för att köpa några blommor till Paradiset och som alltid i juni ska det med en orkidé...så även denna juni.
Jag hittade också en "svart" hängpetunia. Jamen va... Jag var bara tvungen att ha en sådan.






Under tiden jag planterade blommorna, tömde T hängrännorna på kottar och barr.
- Lika bra att göra det, mumlade han... för i morgon ska det regna. Å det hoppas jag innerligt att det kommer göra, för nu är det himla torrt.


 
 



Nu står hon där i Paradiset... Petunian, så mörklila att hon är svart... Hon (för så är det... en hon) står i österläge, lite skyddad mot blåsten... Hoppas hon kommer trivas.




Orkidén hamnade på hyllan vid kartan. För så ska det vara...




Så var det de där med pelargoner... Jag är ytterst svag för vissa sorter och nu har jag fått tips av Margit på jobbet om en sort som heter Kaskad... En hängpelargon som hon tyckte jag skulle testa och så fick det bli... En Kaskadpelargon fick också bli med till kassan. 





Å lavendel... Dem kan jag bara inte motstå...




De pelargonsticklingar jag fått av mamma, är inga sticklingar längre... De är STORA bumlingar och har börjat blomma... 
Den röda Mårbackan har just kommit igång...




... och den rosa Mårbackan som står på trappen till gäststugan har massor av knopp.


 



Vi fick även någon form av ryck och började städa gamla vedboden, som numera är ett förråd för diverse "bra-att-ha-saker" och när det var klart ryckte det till igen och vi fixade ett golv i ett annat förråd där vi har grillen.
Himla skitiga blev vi... men nu är det ordning och två stora sopsäckar fick vi fulla med skräp. Allt som är "bra-att-ha" har också ett datum för "bäst före" och efter det är det bara att kasta... Typ... en madrass där skumgummit är så fnasigt att det mer ser ut som äcklig müsli, eller plasthinkar med STORA hål i... 




Nu är vi hemma... aningen renare och håller tummarna för att regnet kommer... 
Karin mötte oss vid ytterdörren och sedan gick hon in och lade sig på vår säng.
Vi fick förfrågan tidigare om var Karin är när vi är i Paradiset.

Karin... är numera 15 år och nästan tandlös... och gillar inte längre att bli kammad, så med jämna mellanrum klipper vi henne.
Karin älskade tidigare att åka bil och båt... hon älskade att vara med oss i Paradiset.
Nu hatar hon att åka bil och båt... Hon sitter i sin lilla bur under färden och skriker oroligt... och när vi släpper ut henne i Paradiset springer hon som en vessla och lägger sig under sängen och där ligger hon tills vi drar ut henne och så fort hon kan springer hon tillbaka under sängen och skriker förvirrat.
TantKarin mår bäst hemma i lägenheten...
Om vi är i Paradiset från fredag till söndag... åker någon av oss hem på lördagen för att titta till vår lilla Tant och ge henne mat och kärlek... och ibland åker sonen och/eller F hem för att titta till. TantKarin är aldrig ensam en hel helg... men tyvärr börjar hon bli så till åren att hon INTE vill lämna lägenheten... De få gånger hon måste, blir hon förvirrad och upprörd.




Nu är vi hemma och TantKarin ligger nöjt och sover i vår säng... Det är det hon gör mest... sover.
Hon börjar bli tunn... och vissa dagar är hon stel och vill inte att vi rör vid henne...
Andra dagar är hon som en kattunge och far runt och busar...men alltid... ligger hon och vårdar om någon av oss mår dåligt.

Nu sätter jag mig och väntar på att regnet ska komma... Det utlovade regnet.


Må gott







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...