måndag 29 mars 2010

Tidsuppfattning

.
Äntligen har vi gått in i sommartiden. *njuter och försöker ställa om mig*
Det där med samsyn på TID är något som man inte ska ta förgivet att ALLA har. Min pappa är en sådan man som lever i sin "egen tid". Något vi i familjen kallar "H-tid". H-tid innebär att man inte BEHÖVER ställa om klockan bara för att hela sverige gör det när sommar/vinter-tid infaller. Det kan liksom vänta något dygn. Samt att H-tid innebär att man ALLTID kommer MYCKET för TIDIGT till ALLT. *Skrattar* Något frustrerande ibland kan tyckas. Som när jag står och fixar familjemiddag och som det alltid brukar vara, så är det som mest stressigt halvtimman innan gästerna ska komma. Bordet är dukat, maten väl förberedd och jag ska gå och byta kläder för jag har givetvis kladdat ner mig i såsberedningen. DÅ ringer det på dörren och där står HELA familjen... *skrattar* Mamma... har försökt få fadern att åka ytterligare ett varv runt kvarteret, då hon VET hur det är med H-tid och övriga världens tidsuppfattning. Där står jag med smutsiga kläder och får möta gästerna med ett ursäktande för att jag ska gå och byta om. *ASG* Det slår ALDRIG fel. T och jag har börjat slå vad om hur mycket för tidigt de kommer och T har börjat lära sig H-tid så pass bra att han vinner VARJE GÅNG. *Skrattar*
..
H-tid är MYCKET BÄTTRE än G-tid. G-tid är sonens pappas tid...och den är ALLTID för sen, och det kan vara timmar FÖR SEN. Sedan har vi A-tid... sonens tid och DEN är aldrig för sen men heller aldrig för tidig. Han förlitar sig på att han alltid hinner även om vi andra får slita som djur för att han ska hinna... OCH DET GÖR HAN, till sin väna moders magsår. Vad är det för fel på att komma fem minuter innan utsatt tid???
.

.

Vi har börjat lyxa på helgerna med ta oss tid och färskpressad juice. Inte för att vi inte vill ha så på vardagarna, men VEM hinner stå och pressa apelsiner/lime en stressig vardagsmorgon när klockan rusar iväg och vi ska hinna till jobbet i TID. *nu är den där igen... vikten av TID*
.


.

.

I helgen tog jag tag i ett sådant där MÅSTE, som legat i några veckor. Sonen har länge sagt att "det är för ljust i arbetsrummet när jag sitter och pluggar vid datorn på dagtid". Vi har inga persienner och jag har inte hunnit/orkat fixa gardiner dit än. NU är det gjort. I alla fall hälften av gardinuppsättningen. Nu sitter det hissgardiner uppsatta och sonen kan dra ner dem när han sitter och pluggar/roar sig.
 
.
.

.
Fy attan vad jag tycker ILLA om att sy hissgardiner. Det är bland det tråkigaste (näst efter dammsugning och plocka ur diskmaskinen) jag vet. Så himla mycket "mäta och nåla" och ofta blir det snett och jag får göra om. *pustar*
.
Men nu sitter den uppe och DEN SITTER RAKT. *nöjd*
.
.

.
TantSimone hittade en sovande T och PAXADE en höft att ligga på. *Skrattar*
.
.
 
Nu go´vänner ska jag fortsätta min dag... Har juh påsklov och funderar på att gå och trimma kvasten inför torsdagens färd.
.
Må gott... JÄTTEGOTT.
.

2 kommentarer:

  1. re:

    ABSOLUT! Ni är välkomna att bo in er när som helst *gör tummen upp med ett glatt leende*

    SvaraRadera
  2. *LER* tack å jättetack.
    Jag är himla bra på att bo in mig.

    *KRAMAR om`na*

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...