onsdag 12 januari 2011

Lotagen och munkorg

.
Nu har jag bränt stora delar av Åke och Tanternas sparpeng på veterinärkostnader, mediciner och tillbehör. Jaahapp... det var inga problem alls. Igår kostade TantKarin i runda slängar 1700:- och Snyggingen 1050:-, men vad gör man inte för de små liven.
.
TantKarin fick för ca ett år sedan lite problem med tänderna och nu var det dags för narkos hos farbror veterinär och kolla över detta igen. Passade även på att ta lever, njur och sockerprov på det lilla livet och hon är inte bara tjusig, hon har även fina andningsvägar och öppna tårkanaler och snart tandlös på sin vänstra sida också. Det är inte illa för en tant i sina bästa år. *LER*
.
Nu ligger hon på sonens säng och snusar och har inga som helst intressen av att vara social med oss andra. Hon har det rätt skönt.

.
.
Jaha... å varför SnyggÅke och tant veterinär. *Flinar* Slog två flugor på smällen igår och av veterinärstationens tre veterinärer bokade vi två samtidigt. Det kallar jag effetkivitet. I oktober opererades Snyggingen då han rispat upp en lång reva på insidan av låret på en pinne eller sten när ha var ute och sprang i skogen. Allt gick kanonbra ända till GÖR-DET-SJÄLV-SNYGGÅKE-KLÅTUNGA bet, nafsade och slickade bort fem av sårets sju stygn. Hälften läkte jättefint medan andra hälften ser klart obra ut och Snyggingen kan INTE låta bli såret och det har fått en liten knöl. Detta tittade tant veterinären på och konstaterade att det inte går att operera en gång till. Snyggingen har för lite "löst skinn" på insidan av låren (önskar jag kunde säga detsamma om mig) och det finns inte så det räcker för att dra ihop såret. Därför fick vi något som heter Lotagen, som ska penslas på en gång om dagen och det fungerar ungefär som liktornsplåster och ska ta bort förhårdnaden som Snyggingen har slickat sig till. Under tiden (ca 14 dagar) ska han äta antibiotika och efter det ska det vara läkt och fint. Han ska dock ha munkorg när han är ensam för att INTE slicka bort Lotagenet.
Vi provade munkorgen igår och trodda Åke skulle blir tokig... ICKE... när han fick den på sig, suckade han och SOMNADE. *flinar*

.
.
Så här (bilden ovan) ligger en liten vovve när han är hos tant veterinären. Det blir himla enkelt att undersöka insidan av låret då. *NÖJD*
.
.
Nu har jag en gryta står och puttrar på spisen... och förhoppningsvis blir det gott som attan. Snyggingen har ätit som en häst och ligger nu och sover i sin bädd på övervåningen. Lugnet har infunnit sig och jag ska plugga vidare. (Tog lite rast och bloggade).

.
.
Må gott... Mat är jättegott.
.

8 kommentarer:

  1. I löööve Åke and his stajl!

    Gottigott i den grytan hörru.. hoppas alla 4-fotade mår fint nu när dom varit hos fröken vettis...

    Må väl min vän :)

    SvaraRadera
  2. *Skrattar* Han ligger manligt säger T, när Snyggingen ligger på det där viset. På rygg och visar ALLT han har.

    Nu mår de fyrfota bara bra och Grytan blev himla jättegod.

    Må gott

    *KRAMAR om`na*

    SvaraRadera
  3. Den grytan såg riktigt smaskig ut!!! :)
    Ha det gott vännen!!!
    KRAMAR♥

    SvaraRadera
  4. Den BLEV JÄTTEGOD... och några matlådor också till lunch.

    Ha det gott även Du.

    *KRAMAR om*

    SvaraRadera
  5. Hallå på er!!

    Hoppas allt är bra och att dina små lurviga familje medlemmar mår bra nu :)

    Ja perser katter har mycket problem tråkigt nog..
    Tummen har knappt några tänder.
    Förr förra året fick han operera bort en tand i överkäken som var så sne så den skavde i tandköttet.
    Och han snörvlar när han andas..
    Och så opererades han för urinsten i somras.
    Men han är en kämpe och mår bra nu.
    Tur man har djuren försäkrade..

    Å jag blir så hungrig när jag ser din smarriga gryta :)
    Dax för lunch nu!

    Ta hand om er!
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  6. Hejsan Anna...

    Jorå...alla våra fyrbentingar mår nu bra och smörjs med salva, syra och äter antibiotika. Vi ska på återbesök om ca två veckor.

    Vilken tur att Er lilla Tumme mår bättre nu, å jag håller med... De är riktiga kämpar.

    Må gott

    *Kramar om*

    SvaraRadera
  7. Hej
    Vilken fin blogg. Jag sökte efter någon som har erfarenhet av LOTAGEN och hamnade hos er. Jag är i Spanien med min labradortik Ester som har opererat framtassarna i Sverige, och där läkningen inte gått så bra. Träffade en svensk veterinär här nere som rekommenderade Lotagen. Har fått tag på det hos en spansk veterinär, men jag känner mig osäker på doseringen. Den koncentrerade vätskan ska ju spädas, och där fick vi inga klara besked. Prova er fram blev svaret. Hur kan jag få mer information från er?

    SvaraRadera
  8. Hejsan Claes och tack för de vänliga orden om min blogg...

    Himla tråkigt med Din Ester att det inte läkt så bra.
    Försökte hitta Dig på blogger, men misslyckades, därför skriver jag här...Jag kan i dagsläget tyvärr inte ge Dig någon information om Lotagen, då vi fick den färdigblandad av veterinären. Själv tycker jag inte att det fungerar så vidare bra. Åke har fortfarande problemet kvar och jag misstänker att vi fick för svag dos. Ska dock tillbaka i morgon på återbesök och då jag inte är nöjd med blandningen, kan jag höra om dosen. Jag vet att det är frätande och på Åke ska den fräta ner ärrbildningen (efter skadan han fick när han var ute i skogen), vilket det inte gjort. Kanske var för mycket vatten i vår blandning.

    Om Du skriver Din mejladress i kommenterarna kan jag mejla Dig i morgon kväll och berätta vad veterinären sa till oss. Jag lägger själklart inte ut Din adress i bloggen utan låter den ligga osynlig.

    MVH

    Britt

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...