måndag 20 juni 2011

Plåster till hund

ÄNTLIGEN... *hoppar och jublar*... SnyggÅke och gått med bandage (till och från) sedan höstas pga en rispa av en gren OCH en hopp i en båt... (två olika skador vid två olika tillfällen)Vi har sytt flera ggr då såren gått upp. Vi har fått höra att vi är oaktsamma (av idioter) om vår lilla vovve, vilket jag vill påpeka att vi INTE är. En vovve måste få springa fritt och ibland kan en gren vara ivägen och då händer olyckan. En diskbänk kan ligga olyckligt till i en båt och skära upp en liten tass... INGET som vi önskar någon och som vi INTE gjort med flit, för VEM vill ha en skadad vovve att punktmarkera, byta bandage på tre ggr/dag och endast få gå korta promenader med. När man inget hellre vill än gå en lång härlig vända och njuta av livet och en frisk vovve springandes vid sin sida.
Nu är Snyggingen friskförklarad och OM han kunde låta bli att "gnaga" på ärren, skulle han inte behöva vare sig bandage eller munkorg. HAN LÅTER INTE BLI att "dutta" med munkorgen på ärret... och nu har ett litet sår öppnat sig på ärret i låret och vi måste ha bandage.
Sårvård är något vi är vana vid i vår flock. Snyggingen lägger sig fint och lyfter benet så att vi lättare ska komma åt, men bandage är SKITSVÅRT att få sitta kvar... MEN NU GO´VÄNNER... håll i er... jag har äntligen hittat plåster som sitter kvar (om vovven har kort päls eller är rakad på såret) och som skyddar mot "duttningar" av munkort. Ärret får vara ifred, pälsen får en chans att växa ut och PLÅSTRET SITTER KVAR.


Först smörjer jag in ärret (som nu har ett litet sår) med Medical grade Manuka honey (finns att köpa hos "vår" veterinär). Salvan är himla bra och bakteriedödande. Såren läker ursnabbt och är jättefina under tiden. Sedan sätter jag på ett plåster från "Hansaplast"Aqua Protect över det honungsmorda såret. Efter det klipper jag en bit (lite större än plåstret som sitter himla bra) Fixomull stretch. Sätter detta ovanpå plåstret och nu sitter det som BERGET. Det jag satte på Snyggingen igår, tog jag nyss bort för att smörja in och sätta på nytt igen. Plåstren "andas" och det lilla såret på ärret ser jättebra ut.




Nu är det dags för mig att måla ett fönster. Vore himla rart om de blev klara snart, så vi slapp ha fönster ligga överallt här hemma och i Paradiset inga fönster alls.

Må gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...