torsdag 4 augusti 2011

TACK snälla


 
Har suttit nu på morgonen och kikat på bilder från 2001 och verkligen FROSSAT i nostalgi. Det är massor med bilder från en ö, lite större än Paradiset som heter Kreta, dit sonen och en av mina bästa vänner (M) och jag åkte för att njuta av värmen tillsammans i en vecka. Hittade ännu fler bilder från Paradiset och sonens slit med skottkärra för att frakta sten till "nyland". I år har han inte kunnat vara med lika mycket då han jobbat HELA sommaren och endast är ledig på helgerna.


 
Sonen som var så liten när han var liten...


Igår fick vi himla mycket hjälp i Paradiset. Morfarn, mormorn och sonens J var med och slet med diverse uppgifter. T och sonen var hemma och arbetade med sina jobb...
Jag har så många jag vill tacka för gårdagen.... Det började med att morfarn och mormorn kom och hämtade släpkärran, fyllde den med virke till bryggan. När vi kom till stranden där vi brukar lasta i tunga saker i båten, var den (stranden) FULL av semesterfirare som BADADE... Jösses... skaffa Er något att göra och ligg inte i vägen *Skrattar* Det innebar att vi inte kunde köra ner släpet där, utan vi fick ta det till båtplatsen och det betyder att vi måst GÅ med tung last en bra bit genom skogen. När vi parkerat och skulle börja bära kom G åkande med fyrhjulingen och erbjöd sig att dra ner släpet till båten... HUR UNDERBART VAR INTE DET... Tack snälla G för hjälpen, det sparade oss oerhört mycket tid och ork.

 



Väl ute i Paradiset slet sonens J och morfarn med att riva det sista av bryggan. Mormorn och jag fixade mat och "plockade" med allt möjligt som inte syns. Tack snälla för ALLT, Ni anar inte hur glad jag är... eller, jag hoppas Ni förstår hur mycket det betyder för mig. *LER med HELA kroppen*



Som vanligt var Snyggingen med och inspekterar ALLT som sker i vattnet och när det går för långsamt VOFFAR han till och kör ner nosen i vattnet och "kokar lite kaffe". Det bubblar och fräser om vovven och så kikar han upp för att se om det blivit någon fart.


Nu är det sista av bryggan borta och det ser himla tomt ut. Tur är det att det är så lite vatten i sjön annars skulle arbetet bli både blötare och svårara.
Igår hittade jag förresten en sten jag INTE visste fanns. Satt ensam i båten för att åka till land och hämta morfarn och virket till bryggan. Hade motorn nere så långt det går och körde för full fart och BABOM, slog propellern i en sten. DÄR har det ALDRIG varit någon sten förut... men det är ca 60 cm lägre vatten än det brukar och NU vet jag att just DÄR kan jag inte ha motorn fullt nere och sitta ensam i båten och köra fullt ut. Då smäller det till och det är klart OBRA.
Hur det gick med propellern... äsch... en liten vinkel blev det som inte var där förut, men det tycker jag inte är något vi behöver orda om... *Skrattar* Det går bra att köra ändå... och NU är stenen märkt och jag vet EXAKT var den är.



När T, slutat jobbet kom även han till Paradiset och vi inspekterade måleriet för att ta ett beslut om det räckte eller inte. Det RÄCKTE... Med färgsprutan upptäckte vi att det går åt ca HALVA mängden färg än om vi skulle målat för hand. Vi köpte 18 liter (som de sa i butiken) men vi behövde inte ens 9 liter. Så himla bra.
T och jag röjde skyddsplast och sopade slipdamm som låg kvar. Vi packade in skräp i båten (de andra "saxade" hem när T kom, så det var inte de som var skräpet *skrattar*) och åkte till land. Där hade vi tur IGEN och fick hjälp av G&R;s son P som lastade vårt skräp på fyrhjulingen och körde upp det till bilen... TACK snälla.



Idag blir det en sväng till ett STORT möbelvaruhus för att köpa två 50 x 60 köksstommar och är det fint väder när T slutar, kör vi ut dem till Paradiset. I Paradiset har vi 80, 60, 40 och 30 stommar MEN INGA 50... det är juh katten också.

Må gott

2 kommentarer:

  1. Den bryggan kommer hålla i all evighet, byggd med så mycket kärlek och omsorg :)

    Snart är våran semester slut och det skulle vara hur kul som helst att få träffas lite.. är det möjligen så att ni kanske har lite tid över någon dag? Torsdag nästa vecka är enda dagen vi har något planerat - och eventuellt lördagen..(kanske)

    Ha det bäst vännen, kram!

    SvaraRadera
  2. Hejsan i stugan...

    Himlars vad fort sommaren gått... och torsdag nästa vecka är min FÖRSTA arbetsdag. *Bävar*

    Vi får försöka få till det... om inte annat i höst... Vad bra det går för oss att få till det.

    *KRAMAR om`na*

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...