söndag 3 november 2013

Migrän - djävulens påfund

 
 
Jag lever med migrän. Ibland kommer den och sitter i någon timme, medan andra gånger kan den sitta i och låta mitt liv bli aningen jobbigt i flera dagar. Så är det nu... Den kom smygande i torsdags och sitter som en böld i mitt dunkande huvud och gör nacken stel.
Vad som utlöser skiten vet jag inte. Jag har gjort listor på vad jag äter och när det kommer. Jag har gjort kryss i almanacken för att se om den kommer med någon form av återkommande cykel.
Det jag kunnat konstatera är att växlingar mellan hög och lågtryck är illa. Då kommer eländet som ett brev på posten.
Rött vin - går INTE. Då ligger jag för ankar i flera dagar i ett mörklagt rum och har HELA HAVET STORMAR. Annars finns det inget som jag kan se utlöser detta elände på jorden.
Choklad och ostar går finfint och ger mig ingen huvudvärk. Så varför inte roa sig med det när huvudet känns som en bomb, färdig att explodera. Jag menar, varför låta migränen styra mitt liv. Jag häller i mig koffeindrycker och knaprar Alvedon i de mängder jag får. Jag äter det jag tycker om och försöker göra livet uthärdligt. Jag vet att rätt var det är så försvinner huvudvärken och det stela i nacken försvinner och livet blir lättare.
 
Vissa gånger har jag "bara" ont i huvudet medan andra gånger får jag prickar framför ögonen. Ibland kan jag inte röra mig för då gungar hela min tillvaro och illamåendet sköljer över mig som en jättevåg och har jag riktig otur får jag hela baletten. Ont - prickar framför ögonen och hela havet stormar och då fungerar jag över huvud taget inte alls.
 
Jag har provat migränmediciner men har ännu inte hittat någon sort där biverkningen inte är värre än migränen. Så varför då ta sådan medicin om jag bara blir ännu sjukare. 
 
Idag ska jag försöka intala mig att jag INTE har migrän. Det är svårt, men jag ska försöka.
Jag ska äta ost och dricka varm choklad.
 

 
 





Nu go´vänner ska jag gå och lura mig själv att jag inte har ont.

Må gott



6 kommentarer:

  1. Ja, det är djävulens påfund! Jag har lidit av det sen jag var barn och enda orsaken som jag kan se är väderväxlingar. Det är så fruktansvärt så det går inte att beskriva - och så kräkningar som tar all kraft och tabletten man tagit kommer upp direkt. Men jag har fått sprutor som jag tar och med dem kan jag leva ett bra liv - äntligen!
    Jag lider med dig, vännen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väderväxlingarna är nog värst och är det en sådan mitt i fullmånen... då går jag under ett litet tag... förvandlas till ett monster som ligger och tycker rackarns synd om mig själv.

      Denna helg har varit helt bortkastad. Totalt värdelös... har inte fungerat så där vidare bra. Ligger mest i soffan och rör inte huvudet mer än nödvändigt. Då går livet an.
      Tyvärr har jag inte hittat någon medicin som inte har biverkningar som jag orkar med, så jag får försöka stå ut... eller rättare sagt... jag måste stå ut.

      Innerligt tack för Din omtanke.

      *KRAMAR om`na*

      Radera
  2. Hallå där...

    Det var så längesen jag kikade in till dig och dina lurviga vänner :)

    Men stackare som har fått migrän!!
    Jag har en kompis som brukar ha det och hon har beskrivit hur det är!
    Usch hemskt!Vissa helger hon är ledig (hon jobbar varannan helg) är helt förstörda bara för migrän!
    Min syster har också migrän och det verkar på henne som att det kommer när det är stressigt.
    När man haft fullt upp och sen blir man ledig en dag och då kommer det!

    Hoppas du mår bättre nu!

    Ta hand om er!
    Många kramar Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Anna... Tyvärr är migränen ihållande.

      Hoppas Du har det bra med alla Dina killar. Är allt in och kikar ibland när Du skrivit något nytt.

      *KRAMAR om`na

      Radera
  3. Hoppas att den här veckan har börjat bättre och att din eländiga migrän är borta nu!!!

    Kram och kärlek från mig på andra sidan skogen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej i stugan.

      Nopp... inte bättre. Har skiten fortfarande.

      *KRAMAR tillbaka från min sida skogen.*

      Radera

Kul att Du har lust att skriva några ord...