fredag 30 mars 2018

Social välfärd går med plus?!?!



Igår kom vi på att "det är ju banne mig påsk". Både T och jag har jobbat in i det sista innan helgen och när vi kom hem igår var det bara att åka och införskaffa det påsken "kräver". Ni vet... godis och aningen lite mer godis. Vi hann även pynta det lilla som behövs... vi går liksom inte in lika mycket för påsken som för julen... men påskägg, sparade från jag var lite till nu... ris med urblåsta ägg och det stora strutsägget... och lite påskliljor förstås... Det är det hela det.

Sedan har jag hunnit bli aningen förbannad också... "Lätt hänt" säger T... men nu är det nog befogat. Lyssnade på radion och där var det en intervju med någon person som jobbar med sociala frågor. Denna personen (var visst en person i chefsposition) som ansåg att hen gjorde bra när hen berättade att hens avdelning "går med plus". I denna kommun gick den "sociala välfärden med plus". Det innebär att de snålat in på våra gamlas i behov av stöd och hjälp och de personer med funktionsnedsättningar som är i behov. Social välfärd ska inte gå med plus... Den ska gå med plus - minus - noll... Alltså... det som är avsatt för den sociala välfärden i budget ska användas fullt ut och INTE snålas på. De personer som är mest utsatta ska banne mig inte drabbas av snålheter.. Finns det peng över... då ska de i behov få mer. För vad snålas det när det är budgeterat ett visst... Var landar då våra skattepengar? 







Idag... långfredag bjuder på strålande sol. T och flickorna passade på att träffa Jackson och hans människa för spring i grusgropen... ja... inte på T eller Jacksons människa. De höll sig mest lugna. 
T berättade att han kunde se hur de fyrbenta sprang och "skrattade". Så himla härligt att se lyckliga vovvar som pratar "samma språk". 






När T var iväg till grusgropen med flickorna, höll jag mig hemma och städade...plockade... och fixade... Ni vet... allt sådant som man (läs jag) inte orkar eller hinner på vardagarna efter jobbet. Hann även tona håret och som vanligt blev det aningen (läs på tok för mycket) för rött... MEN... det är påsk så jag får väl sälla mig till den färgglade skaran av påskkärringar... kanske kan få lite godis extra då.


 
 
 



TantKarin håller sig i vår närhet... hon studerar allt vi gör och så fort vi är i köket eller dukar fram något att äta... kommer hon och med hög och ljudlig stämma uppmanar hon sina människor att maten är hennes... "LEVERERA då homan". Hon har även tagit över några av mina skor... Där ligger hon och bligar mellan klackarna när hon tycker att vi är för stökiga.




Nu ska jag fortsätta stöka. Vi får gäster i morgon och till efterrätt ska det serveras en Pavlovatårta. Dags att göra tårtbotten till den.


Må gott




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...