torsdag 3 januari 2019

Vad är ett konstverk?



Vad är ett konstverk?
På allvar... vad ÄR ett konstverk?

Jag kommer från en familj (läs släkt) som är otroligt kreativ och det visar sig i både det vi äter och det vi omger oss med.

Idag fick jag för mig att "städa" linneskåpet och det händer inte varje dag kan jag säga. Jag måste fortfarande ta det lugnt och äta försiktigt. Inne på femte dagen av vinterkräksjukan. Lite feber, ont i kropp och huvud men får behålla det jag stoppar i mig.

Jo... åter till linneskåpet.

I en hög, längst in, bakom alla hårt strukna linnedukar och örngott ligger det små grytlappar gjorda av min mormor. De är inte större än min handflata och de är som små mjuka färgglada praliner. Ingen är den andra lik, då mormor oftast tog garnrester och virkade av. Inget fick förfaras. Allt hade ett värde.


 
 
 
 
 



Eller min julklapp från mamma och pappa... Linnehanddukar perfekta att torka porslin med. Alla handbroderade av mamma innan de slogs in för att läggas under granen.
När jag öppnade paketet utbrister sonen... "Exakt sådana önskar jag mig till nästa jul".


 



På sängen ligger kuddar broderade av mamma och ett överkast virkat av min syster. Allt gjort för att passa ett liv som ska levas funktionellt och vackert.


 
 



I badrummet ligger en av mattorna mamma vävt. En trasmatta fylld av minnen från tyger som vi av en eller annan anledning slitit ut. Tyger som mamma och pappa suttit och klippt i remsor varma sommardagar under äppelträden. Remsor som noga planeras i vilken ordning de ska slås in i varpen.




Så... vad är ett konstverk?

I min värld är det det vackra... det som är värt att titta på... Det behöver inte vara en dyr tavla, lampa, eller staty. I min värd är vardagskonsten det jag uppskattar mest.
Måste dock bli bättre på att använda det jag har i linneskåpet. Det som ligger längst bak och som någon gjort sig mödan att göra.


Må gott







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...