måndag 18 februari 2013

Att cykla med SnyggÅke bredvid...

 
 
Första dagen på en arbetsveckas ledighet. SPORTLOV... har jag sportat än... näe... det har jag inte. Kommer jag göra det... NÄE... inte mer än vanliga femkilometersrundan med vovvarna.
 
Igår testade T att ha Bönan springa bredvid cykel... JISSES... hon sprang som en dröm, till skillnad mot SnyggÅke som springer (läs exploderar) bredvid cykeln och VRÅLAR ut sin iver att få springa och alla grannar är övertygade om att vi klår upp honom med något tillhygge. Han är så till den vida grad ivrig att det är en trafikfara att ha honom springa bredvid och sist sträckte han sig så illa att han haltade några dagar efter roligheten.
Vi har efter alla konstens regler försökt att få honom att lugna ner sig när det ska uta och cyklas... men ICKE... det går inte.
 
Vi har gjort följande...
 
1. Väntat tills hela vovven är lugn innan vi börjat cykla... DET hjälper inte.
 
2. Stannat cykeln och väntat igen... DET hjälper inte.
 
3. Gått med cykel och vovven i koppel bredvid... Det går bra tills man gränslar cykel, då VRÅLAR han ut sin iver och och drar som en tok i kopplet. Då har vi stannat och väntat tills vovven är lugn och gått vidare... MEN NÄR MAN GRÄNSLAR CYKELN... då är det kört igen.
 
4. Köpt en ställning till cykeln så vovven inte ska dra omkull hela ekipaget... Det gör vovven ändå.
 
5. Anlitat en hundtränare... som gav upp.
 
6. Anlitat ytterligare en hundtränare... som även den gav upp.
 
7. T har cyklat i krypfart med vovven och mig springande (läs skumpande) bredvid... så länge vovven skött sig har han fått beröm och en godisbit... Det gick bra tills man ökade farten en aning... (läs att jag inte orkar springa mer än fyra kilometer)... då går vovven upp i VRÅL och DRAG och loppet är kört.
 
8. Vi har givit upp att cykla med SnyggÅke. Han får fysiskt tröttas ut på annat vis.
 
Bönan däremot ska få springa bredvid cykel... Hon har en kropp att vässa till efter förra årets valpkull. Undar om det även hjälper min kropp... att bli tillvässad. Har dock ingen graviditet från förra året att skylla på... MEN vässad behöver jag allt bli.
 
 
 
 






Nu go´vänner är det dags att ta de fyrbenta på en promenad.

Må som GODIS... JÄTTEGOTT.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...