torsdag 20 februari 2014

När drevet går

 
 
 
I vår lilla stad har vi sportlov... men jag tillhör den personal på skolan som inte har sådant lov... men...idag och i morgon jobbar jag hemma och har för tillfället tagit mig lite rast.
 
Hemmajobbet innebär att jag ska läsa in mig på litteratur som jag kan vara behjälpt av i mitt arbete. Det är för tillfället fyra böcker jag ska igenom och bok nr. 1 anser jag ALLA lärare eller varför inte ALL personal i skolan skulle behöva läsa. En bok som ger ahaupplevelser, slår mig i huvudet och förstärker det jag redan visste...
 
 
 
Ross W Greene 
Vilse i skolan
Hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt 
 
 
En bok som "beskriver hur man med empati och kognitivt, humanistiskt förhållningssätt kan hjälpa 'explosiva' barn och ungdomar att hantera sitt beteende". Det är ett svårt och många gånger tungt jobb och det trycker Green på vid ett flertal tillfällen i boken...men det går och det är inte OK att säga "Du kan bara Du vill" eller "Du måste skärpa till Dig" eller "Du måste träna på att vara uthållig".
Dessa barn/ungdomar vill... men vet inte hur...och färdigheter som "skärpa till sig och uthållighet" är just vad som många gånger saknas i deras funktionsnedsättning... Det är samma sak som att säga till någon som är döv att "träna på att höra" eller en blind att "träna på att se". Blir de hjälpta av det... inte då. Vi kränker dem...
 
När det saknas färdigheter som gör att man snabbt kan växla mellan olika förhållningssätt, hur ska vi då kunna få dessa elever att förstå att den aktivitet han/hon gjorde på rasten inte är OK att ta med sig in i klassrummet. Hur ska vi få dem att klara av att växla mellan olika aktiviteter, sinnesstämningar och ämnen utan att deras värld rasar och/eller blir förvirrande. Det är en utmaning för alla lärare samtidigt som de ska bedriva en måluppfylld undervisning.

 
 




Har klurat på en annan sak som gör mig innerligt ledsen.
 
Lärare... ska stå ut med både det ena och det andra och i vår tidning (Nerikes Allehanda) på sida för allmänhetens tyckande pågår ett drev på lärare. Det är så illa att jag tycker det snart kan liknas vid hets mot folkgrupp... gruppen är personer som har yrket lärare.
 
Enligt insändare i förra veckan borde de lata och många gånger okunniga lärarna ha 40 timmarsvecka och fem veckors semester plus att de borde gå ut och prova på ett "riktigt jobb" för att veta hur det är att jobba.
När ska detta sluta... lärare jobbar mer än 40 timmar i veckan... De har arbetsplatsförlagd tid med 35 timmar i veckan och förtroendetid med 10 timmar i veckan. Sammantaget blir det en arbetsvecka på minst 45 timmar.
På förtroendetiden ska de planera lektioner, samtala med föräldrar (oftast kvälltid), rätta skrivningar/uppgifter och läsa in sig på ny litteratur.
Att undervisa är INTE "a walk in the park", det är en blandning av briljant kunskap, retoriskt kunnande, människokännedom, pedagogik, metod och stå-upp-artist, samtidigt som Du ska ha koll på målen, var eleven befinner sig, är det elever som är osams, har funktionsnedsättning och i så fall vilken eller vilka. Du ska lägga upp Din undervisning så att den svagaste- kontra den starkaste eleven får stimulans och utvecklas. Du ska skriva omdömen, delta i  utvecklingsgrupper, möten och ALLTID se eleven och detta med ett vänligt och positivt bemötande, HELA dagarna. Du ska fostra och peppa, lyfta och guida, handleda och undervisa, stimulera och utveckla.
Visst finns det som inom alla yrken, rötägg... som inte gör det de ska... men jag lovar... lärare sliter, vänder ut och in på sig för att göra ett bra jobb. De vill alltid elevens bästa och jag anser det kränkande att säga att de inte har ett riktigt jobb.
 
Nu, fortsätter jag att läsa och förhoppningsvis bli ännu bättre och aningen klokare.
 
Må gott
 
 
 

5 kommentarer:

  1. Inlägg i NA tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. *Skrattar* Självklart...fixar det på bumsen.

      Radera
  2. Ja tänk, när ska folk egentligen fatta att man faktiskt jobbar in loven. Dessutom blir jag galen på alla dessa människor som tycker sig vara "proffs" på skola och lärarjobb som uttalar sig mest överallt. Som att bara det faktum att man själv gått i skolan en gång i tiden gör att man vet hur det ska gå till. Nä fy tusan, jag får sån puls av sånt här. Förövrigt tycker jag att du skrivit ett klockrent inlägg, lycka till med boktraven :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och jättetack.

      Boktraven minskar. :-)

      Må gott

      *KRAMAR om`na*

      Radera
  3. Jag beundrar er lärare ofantligt, det är ett av de yrkan jag aldrig skulle klara av. Däremot att umgås med små barn är väldigt roligt och stimulerande för mig.
    Jobba på, du är bra!
    Kramar Eva

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...