lördag 4 februari 2017

"Den intellektuella dimensionen i politiken har försvunnit"





Nu är jag där igen... Jag orkar inte allt medieutbud och allt elakt i världen... Jag orkar inte längre sjuka människors impulsstyrda handlingar och beslut... och jag säger som en fd svensk statsminister (G. Persson) sa häromdagen... "Den intellektuella dimensionen i politiken har försvunnit"

Det är första gången i mitt liv jag är rädd för fascismens utbredning... För så är det... Den politik som breder ut sig... är ren och skär FASCISM...

Massrörelse
Elitstyre
Individen underställd statens behov
Positiv syn på våld som ett medel att uppnå målet
Personligt politiskt ledarskap


Jag är rädd för den kvinnosyn som vissa politiska ledare har, där de bland annat försöker ta ifrån kvinnans rätt till sin egen kropp... 
Jag högaktar starka modiga kvinnor och män som vågar stå emot och säga ifrån... En sådan modig kvinna är Isabella Lövin, som jag inte ens lagt märke till tidigare...henne beundrar jag för det hon gjorde häromdagen... Go girl... 

Så... i min värld stänger jag av nyheterna för ett tag framöver... Det blir inte bättre i världen av det... men jag orkar inte längre.
Vi började idag... med att låta inga  nyheter nuddat mitt öra... inga nyheter har gjort min själ illa berörd... inga nyheter har fått mig illa till mods idag...
Idag har vi löst melodikrysset och kollat på soffor... ätit gott och gått långsamt genom dagen.







I kväll tänker vi titta på något vänligare... Typ Dexter... en massmördare som städar undan elaka människor på det mest grymma sätt... Jorå... det kanske är det som behövs.


Må gott










3 kommentarer:

  1. Håller med dig, stänger av eländet en tid. Känner mig maktlös i det stora. Nu tar jag ett glas rött och tittar på Mello efter en heldag med barnbarnen, på så vis kanske jag kan avskärma mig.
    Kramar Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känslan av maktlöshet är hemsk...

      *KRAMAR om*

      Radera
  2. Jag håller med dig, utvecklingen är hemsk. Men som gammal samhällslärare så "knarkar" jag nyheter, det går inte att låta bli. Men hemskt är det. Jag känner igen mig i din underbara kisses ansiktsuttryck, det är så det känns mest för jämnan nu mer.

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...