lördag 7 juli 2018

Enkel matematik och hemmagjord majonäs



Två mornar i rad har vår "lilla Ungerska Prinsessa" pratat oss vakna... Hon rör sig inte nämnvärt, utan ligger där och pratar lite lågmält... Vi begriper inte ett dugg av vad hon säger... men ett "lågt mumlande" hörs nedanför sängen. Så... det är bara att gå upp. Enkel matematik anser Julia där nere på golvet.






Idag har vi kollat på matchen... och till den skulle räkmacka ätas. Jag älskar räkmackor, smörgåstårtor och andra smörgåsar med kladd på... MEN jag gillar inte "köpemajonäs " som är så stabbig att jag får skrapa den ur gommen när jag ätit klart, så då är det bara att ställa sig och vispa ihop en egen.

Majonäs

Dagens majonäs innehöll följande...

  • 1 äggula.
  • 1/2 msk vitvinsvinäger.
  • 1/2 tsk dijonsenap - vill Du ha mildare majonäs, byt ut dijonsenapen till vanlig slottsenap.
  • 1,25 dl rapsolja.
  • Salt och peppar efter smak.

Gör så här...
  1. Vispa ihop äggulan, vinägern och senapen. Jag använder elvispen.
  2. Droppa i oljan samtidigt som Du vispar.
  3. Salta och peppra efter smak.



 
 



Så... där satt T och jag, bredvid varandra (som på bussen) i matsalen och glodde på matchen på tv;n som står i storarummet. Åt varsin räkmacka med hemmagjord majonäs... och ÄNDÅ vann inte Sverige. Jag hoppas att vårt stöd noterades... för mer än så kunde vi inte göra... Äm... det var T då... som kanske skrek väldigt högt... så högt att alla fyrbenta familjemedlemmar stod sömndrucket i givakt och idiotförklarade husse.
Jag kommer INTE bada i "likkistan".




Jag önskar Er en fin lördagskväll.


Må gott





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...