onsdag 4 juli 2018

Herrgårdsglass i repris.



Just nu skulle jag kunna leva på Herrgårdsglass och kladdkaka. Kommer dock inte göra det då det bidrar till att mina kanter blir ännu mjukare...Meeeen igår... inför matchen som vi (märk väl att uppenbarligen var jag med och spelade) vann, var en stor "balja" glass gjord och kladdkakan perfekt kladdig.

Har fått förfrågningar varför vi kallar glassen "Herrgårdsglass"... och här kommer svaret.
Äggen köps från en innerligt god vän som bor i en herrgård och har hönor. Dessa ägg är jag förärad att få köpa... DET är inte alla som får... och när jag gör glass... är det dessa ägg som används. Glassen blir så gul så det ser nästan ut som om jag haft i saffran i smeten.

Här kommer receptet...

Herrgårdsglass

  • 3 ägg (både gulan och vitan) - för Dig som inte kan köpa "Herrgårdsägg", går det nästan lika bra med andra ägg.
  • Nästan 1 dl strösocker - prova Dig fram, hur söt Du vill att glassen ska vara.
  • 1 knivsudd äkta vanilj.
  • 4 dl grädde.
  • 1 dl mjölk.


Du kan byta ut vaniljen mot annan smaksättning, men tänk då på att om det är vätska i smaksättningen, blir det som is i frysen och glassen blir lite svår att "skopa upp" utan att den fått tina lite.

Vispa äggen tillsammans med socker och vaniljsockret.
Vispa ner grädden och mjölken.

Häll ner allt i en glassmaskin eller ställ smeten i en bunke i frysen.
Om Du gör det sistnämnda...(bunke i frysen) får Du ta ut och röra i härligheten var 20 minut tills rätt konsistens på glassen är uppnådd.



 


Idag är glassen slut och jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska göra mer eller inte... Det är himla varmt ute, så det lutar åt "att göra mer".


 


Var förresten och handlade lite igår... typ en liten toalett till Paradiset... MEN jag hittade lite mer bra saker...
T som ganska ofta drabbas av migrän... (tror inte det beror på mig) blir ofta ljuskänslig och ligger då med kuddar över huvudet för att få det lite mörkt under tiden medicinen verkar... Det blir himla varmt och svårt att andas så jag köpte en sovmask till honom... Valde mellan katt och ödla... Nu behöver han inte ligga under kudden, med fruktansvärd huvudvärk och kvävas... 





Äsch... jag går och gör lite Herrgårdsglass...


Må gott





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...