tisdag 6 december 2011

När hjärnan går på högvarv

Nu är jag i ärlighetens namn trött... Har efter jobbet pluggat varje kväll i flera veckors tid OCH även på helgerna. Alla tabeller är nu färdiga och NU kan jag börja analysera. Å det go´vänner är då banna mig inte det lättaste.
Igår kikade jag på en av korstabellerna och begrep INTE ETT SMACK. Höll på att ge upp, kasta böckerna över kanten, skjuta datorn och M, som alltid är på gott "plugghumör" gastade...
"Jag skiter i den här skiten, jag åker hem och glömmer den här kursen".
Som tur var införlivade hon inte vad hon sagt utan stannade och mejlade till Professor A, som svarade på våra frågor och lovade att vi skulle kunna fira jul trots allt.
Idag när jag kom hem från jobbet satte jag mig och fixade DEN SISTA TABELLEN och i morgon, när M firat klart sin födelsedag...

HIMLA MYCKET JÄTTEGRATTIS

... fortsätter vi vår strävan efter den perfekta analysen av SPSS-tabeller. Det ska nog gå, med skumtomtar, chokladpraliner och marmeladgodis.

 


Igår... när vi satt med korstabellerna och marade runt, och försökte få ordning på vad siffrorna stod för och varför det blev som det blev, kände jag att min hjärna gick på högvarv. Märkte att jag började förstå, men kunde inte "fånga" tanken och hålla den kvar. Det var så mycket information och så nytt sätt att tänka att jag "tappade" tanketråden hela tiden och det var frustrerande när jag inte fixade att tänka hela vägen till lösningen.
Med lite bollande och hjälp från K (en annan kursare) har jag förstått hur jag ska tänka när jag läser korstabeller och nu är jag med i matchen igen. *nöjd*






Nu go´vänner tar jag kväller. Har kramat på sonen, som var hemma ett tag hos sin väna moder och nu har han åter förlupit modershuset *skrattar*.
Nu ska jag gå och kika på något vänligt program på tv..."Äntligen hemma" är lagom vänligt för mig just nu. Jag tror det är vad jag orkar med i tankeverkstaden.

Må gott

7 kommentarer:

  1. Känner sååå igen det där. Vilja slänga datorjäveln över skrivbordskanten. Lycka till med studierna. /Sahra
    www.vardagmedsahrapi.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Med så mycket gott i skålarna kommer ni alldeles säkert att fatta vad spss.. ppss.. pmsp... är för något... mer godis! :D

    Kramis

    SvaraRadera
  3. Anonym Sahrapi... Tack och skönt att höra att det är fler än jag som funderar på att mörda datorn.

    Carina... Jamenvisst... vi klarar det INTE utan godis och T;s framdukade fika. Han hör när frustrationen sättar in pga hunger och då är han en raks kille ska Du veta. *Flinar nöjt*

    *KRAMAR om*

    SvaraRadera
  4. Hahaha. Tack för morgonens skratt. Jag är uppvuxen med Ribbing så jag anser mig ha ganska bra koll på etiketten. Men jag hade någonstans hoppats på att den kanske hade modifierats. /Sahra
    www.vardagmedsahrapi.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. *Flinar* Det är ett val man gör... Å det är kul att göra aktiva val.

    SvaraRadera
  6. Har jag lyckats med att komma ihåg hur jag kommenterar en blogg? eller är hjärnan helt körd av alla variationer och centralmått.
    Sov gott. Nya tag i morgon

    SvaraRadera
  7. Jamen HEJ anonyma M.

    Uppenbarligen är hjärnan inte HELT körd av alla variationer och centralmått... DU FIXADE EN KOMMENTAR i bloggen och DET är ett bra tecken. Själv försöker jag klura ut hur i attan det kan bli 120%... *Suckar tungt och gnager på en skumtomte*

    *KRAMAR om`na*

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...