lördag 31 december 2011

Året som gått


Ännu ett år läggs nu bakom oss och ett nytt oanvänt på intågande. Ännu ett år äldre och förhoppningsvis klokare... OM det inte är så att klokheten tar en liten paus (vilket den kan göra ibland) och tokheten sätter in. Något jag hoppas den gör lite oftare detta år. Det är det som fyller livet med skratt.

Året 2011 som gått har jag summerat följande...


JANUARI
En bra månad, med mycket vovveträning och många roliga springturer med Bönan. Snyggingen är en stor och vuxen pojke nu och stilig som få.



FEBRUARI
Sonens stora äventyr (49 dagar) börjar och moderns *peker på mig själv* mardröm börjar. En resa i delar av asien med stormvarningar och jag konstaderade att Bali ligger himla nära Japan. Inte då, sa sonen, när jag sa att han skulle ta skydd då det gick tsunamivågor vid Japans kust.
- Bali och Japan ligger jättelångt ifrån varandra, sa sonen.
- Pytt, svarade jag. Bali ligger bara fem centimeter från Japan, fortsatte jag och visade mellan tummen och pekfingret. Mellan Sverige och Japan är det 30 centimeter. DET är långt det, väste jag fram mellan tänderna och tårarna höll på att svämma över.
Sonen skrattade gott och sa att han älskade mig. Mest för att lugna sin oroliga moder.
Februari var med andra ord en OROLIG månad för mig men ett äventyr för sonen.


MARS
En fin vintermånad och sonens flickvänn J är ofta hemma hos oss och äter, sover och längtar efter A, som ännu inte kommit hem.
Vi har fina träningspass med Snyggingen och längtar som tokar efter globetrottern.



APRIL
Änligen är sonen hemma. Brun och fin och väldigt efterlängtad. Efter några dagar var det på något vis var det som om han aldrig varit borta. En härlig känsla som infann sig och jag kunde äntligen vakna ur min mardröm och njuta av sonens reseberättelser.


MAJ
Sonen fyller 21.
Vi börjar slipa på golvet i Paradisets lilla stuga. Vädret är toppen.


JUNI
T fyller år.
Två fönster är färdigrenoverade och åter på plats i Paradiset. Morfadern och mormodern var med och fixade både det ena och andra och vi tackar innerligt för hjälpen för allt.


JULI
J fyller år.
Mormodern och morfadern är i Paradiset och njuter av lugnet och badvattnet. Snygginen älskar när han får sällskap i böljan den blå.
En fantastisk månad med många härliga skratt och en grill som i stort sett aldrig slocknade. Vitlöksdoften låg som en svag dimma över Paradisets sjö.


AUGUSTI
Morfarn fyller år.
Den nya bryggan blir klar och efterlängtad. Vi återgår till jobben och ledigheten är slut... Eller rättare sagt, nu kan vi vila från Paradisets renoveringar.


SEPTEMBER
Jag fyller år.
Sonen flyttar hemifrån. Något jag känner både sorg och glädje över. Saknar honom varje dag, men är glad över den fina lägenhet de (sonen och hans J) fått tag i. Utsikt över slottet och nästan hela stan.
Snygginen trampade ner i ett rödmyrbo och blev sönderbiten upp till ljumskarna. Sov i två dagar och har en ihärdig klåda.


OKTOBER
En fantastisk månad. Den startade med 20 grader varmt och vindstilla. Något vi passade på att utnyttja och njuta av i Paradiset.


NOVEMBER
Tränar för utställning i "Stora Stockholm". Snyggingen har ponnylindor på bakhasorna för att inte få smuts i såren.
Vi tror och hoppas hans sår ska vara läkta tills den 11 december då utställningen är.
Jag pluggar varje ledig stund med det svåraste jag någonsin gjort. Statistik och programmet SPSS.


DECEMBER
Mormodern fyller år.
Det blev ingen "Stora Stockholms utställning". Snygginen är fortfarande dålig och går på kortison för att inte svullna i bakbenen och klia sig fördärvad.
Jag sände in min uppgift till universitetet och kvällen den 19 december kunde jag äntligen känna lite julkänsla.
Julaftonen var lugn och fridfull. Massor av gott att äta och trevligt sällskap. Hoppas på en liknande nästa år.
Stormen Dagmar ställde till det och vi fick ro ut till Paradiset och spika takpapp. Kallt och blåsigt var det.
Ännu ingen snö.



Nu go´vänner önskar jag Er

Gott Nytt År



Må som GODIS... JÄTTEGOTT.

2 kommentarer:

  1. Vilken fantastiskt fin årskrönika med massvis av fina och proffsiga bilder. Underbart.
    Jag har precis hittat hit och kommer minsann på återbesök.

    Gott Nytt År.

    SvaraRadera
  2. Tack och jättetack.

    Du är välkommen tillbaka och god fortsättning på det nya året.

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...