torsdag 26 januari 2012

Vad betyder F?


Jag har sedan 1993 levt med Johan Asplunds (1970) bok, Om undran inför samhället. Första gången jag läste den uppstod förvirring och jag funderade på att "kasta skiten". Några av mina kurskamrater var lyriska över boken, som förövrigt inte är på mer än 128 sidor. Jag beslutade mig för att ge boken en chans till och efter det, anser jag att det är en av de bästa böcker jag någonsin läst.

 
"Om ett visst socialt fenomen, F kan man ställa sig en lång rad olika frågor, till exempel dessa:

Förkekommer F överallt eller endast på somliga platser? Är F förknippad med den här kategorin av folk snarare än den där kategorin av folk? Har F alltid haft sin nuvarande karatkär eller var F annorlunda förr? Vem eller vilka drar fördel av F? Vad är orsaken till F?

Sedan kan man också fråga sig: Vad betyder F?

Jag menar att man i de förstnämnda frågorna inte efterlyser betydelsen av F, så frågar jag mig just ""Vad betyder F?"" och inte ""Förekommer F överallt?"" eller ""Vad är orsaken till F?"". När någon upplyst mig om den geografiska utbredningen av F eller om orsaken till F, så kan jag fortfarande fråga mig: Men vad betyder F?

Jag vill inte batrakta ""Förekommer F överallt""" eller ""Vad är orsaken till F?"" som preciseringar av ""Vad betyder F?"". Den sistnämnda frågan är av en annan typ än de förstnämnda. Att ange ett socialt fenomens be - är en särskild förklaringsform. Det är inte möjligt att översätta eller reducera den till andra förklaringsformer, t.ex. till den som anger orsaker.

Att efterlysa betydelsen av F är inte att underförstå att F tillhör de fenomen som har en historia eller de fenomen som man kan profitera på eller de fenomen till vilka orsker kan anges. Att belysa betydelsen av F är att uppfatta F såsom något som har betydelse eller såsom något som kan dechiffreras" (ibid s. 11-12).  




Förstår Ni vad jag menar... TOTALFÖRVIRRANDE och så himla bra. Du måste tänka och kan inte släppa den sirliga lilla tanke, för då tappar Du hela förståelsen. I allt jag gör till Universitetet, kommer en liten "Asplund" in. Så himla många kloka ord finns i dessa ynka pynka 128 sidor.


Som Ni kanske förstår... andas... äter... sover... lever jag, uppsatsarbete just nu och är nog inte världens roligaste.
En kompis kom över igår och frågade om vi har något kul på gång och då menade hon någon resa eller något utöver det vanliga... ISSES...inser att det har vi inte... jag ORKAR inte... Just nu, vill jag bara vara hemma och har en stor dröm om att hallen ska vara klar innan sommaren.
Jamen, det är väl bara att suga tag i slipdonen och färgrollern och göra klar, säger väl vän av ordning... Men det är inte så himla enkelt. Vi jobbar heltid, jag studerar halvtid, vi har en lite vovve som kräver sitt när vi kommer hem och han sovit HELA dagen, förutom när någon är hem på lunchen och rastar honom. Det är inte så plätt-lätt att hinna renovera i veckorna då.



Nu go´vänner... är det dags för mig att njuta. Sonen och hans J, är på intågande och ingen orkar fixa mat... det blir med andra ord ETT MAX-mål. Hur gott är inte det (ibland)

Må som GODIS... JÄTTEGOTT.

5 kommentarer:

  1. Jag har en utmaning... den är din om du vill! ...hi hi, om du får tråkigt och inte har något att göra menar jag! :)

    Ha det gott, jag hoppas att du hinner vila och må väl!
    Kram♥

    SvaraRadera
  2. Tulpaner. Åh, tulpaner är underbara. Mina favoritblommor!

    SvaraRadera
  3. Fatta nada ang boken. Men de e ju jag de!!
    Ang renoveringen så förstår jag. De e inte bara, men va fan Gört !! Haha nu var ju jag rolig!! Not!
    Och de där med MAX-målet, Asså ni kunde ju ha hört av er innan!! ;-)
    Ha en trevlig helg ni.

    SvaraRadera
  4. Maria... Jag rusar över så fort jag hinner... Utmaningen är antagen. *KRAMAR om`na*

    Fru Sederblad... Kul att Du kikade in.

    Marina... Jag förklarar för Dig på måndag. Å jag lovar, så fort det blir MAX-mål, då meddelar jag i god tid.

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...