fredag 28 september 2012

Snyggingen är sjuk

 
 
 
Ibland vill det sig inte riktigt bra... eller inte alls... *Suckar uppgivet*
I onsdags kväll... när T tog kvällsvändan med SnyggÅke, hände det som djurägare OCH föräldrar tycker är himla jobbigt... SnyggÅke kräktes skitmycket... och då menar jag HIMLA MYCKET ÄCKLIGT. Tur var att det var ute OCH att det spöregnade.
Vovven var lite lak, men det är juh inte så attans konstigt när magen vänt sig mitt i en vad husse trodde lugn kvällskissvända.
Vi gick och lade oss för att vakna kl. 00.30... då hände det IGEN. Det var bara att gå upp, tvätta av vovven och torka upp det han fått ur sig. Kan tillägga att liten vovve liten spya... stor vovva... ett HAV av spya.
Åke var numer ännu slakare men somnade oroligt. Både T och jag missade att sova den natten.
På morgonen kl. 05.30 var det dags igen och då beslutade vi oss för att T skulle vara hemma för vård av sjuk vovva... V.A.V med andra ord. Det var tur för när lunchtiden kom vände sig magen för SnyggÅke två ggr. Nu var oron större och när jag kom hem från jobbet packade vi in Åke i bilen och åkte till Strömsholms djursjukhus.
 
 


Åke var medtagen när vi kom och fick dropp och in på röntgen.
"Han har ett främmande föremål i buken" sade tantveterinären..."har han ätit majskolv"? Näe, svarade jag nästan förnärmat. Vi har inte ätit sådana hemma på länge och att norpa mat som han hittar ute, skulle han aldrig göra...äm... om det inte är hästskit, fast det kallar jag inte mat.
Vi har lärt honom att INTE äta döda djur eller mat han hittar, man vet juh aldrig vad de dött av eller vad det är för skit som ligger och skräpar.
Vi har även lärt honom att INTE gnaga på pinnar, för de kan spjälka sig och långa stickor kan komma ner i magen, så... dät där med "främmande föremål i buken" kändes... inte som om det var sant.
Det var sant.
 
 


De ville behålla honom över natten... men... Snyggingen som aldrig sedan han kom till oss som 11 veckors valp har sovit utan husse eller matte... HUR skulle det gå?
 
Nu kräktes han IGEN... mitt på det högblanka veterinärsgolvet och saken var klar... Han fick inte bli med hem. T och jag satte oss i bilen och styrde de där 10 milen hem... ensamma utan vår trogna fyrbenting... konstigt.
I morse kl. 07.00 ringde veterinären och berättade att de hade fått akut opererar vår lilla Snygging och när hon öppnade buken på honom hittade hon... en... 10 cm lång GRANKOTTE som hade "fjällen åt fel håll för att kunna komma från tunntarmen ut i tjocktarmen". Så där ja... här har vi lärt honom att inte äta mat han hittar och inte gnaga på pinnar, men GRANKOTTAR trodde vi aldrig att han skulle roa sig med. Åke är inte den där hunden som bär saker i munnen eller äter på grejor eller gnager på pinnar. Han har haft sina tjursnoppar och tuggben...Å om man ratar fläskfilé, varför ska man svälja en grankotte har vi resonerat.
Troligen har han hittat en kotte och trott att det var något att leka med och svalt av misstag... HIMLA DUMT.
 
 


Har för någon timme sedan pratat med Strömsholm och SnyggÅkeGranKotteÄtare ligger kvar på IVA. Trött och medtagen och kroppen full i antibiotika och smärtlindring. De säger att han sköter sig fint och väluppfostrat. Hm...något har vi i alla fall lyckats med. Men det där med kottar... ska jag ta ett snack om när han kommer hem. Han kommer få stanna på Strömsholm några dagar... och det är lika bra så det inte blir något tok. Men jag ska villigt erkänna... JAG SAKNAR HONOM SÅ DET GÖR ONT.
 
Må gott och se upp med GRANKOTTAR.
 
 

6 kommentarer:

  1. Men jisses... mitt sötåkehjärta ömmar. Nora och Idas med! Vilken himla tur att det behöll honom så att de kunde operera honom då han blev ännu sämre!!!

    Nu hoppas vi alla här att han snart är pigg och kry och får komma hem!!!

    Massor av kramar och pussar från oss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo... det var himla tur. Å det är himla tomt hemma.

      *KRAMAR om*

      Radera
  2. Maria gjorde mig uppmärksam på SnyggÅkes belägenhet. Ack jag vet så väl hur det är att befinna mig på djursjukhus. Vilken tur ändå att ni åkte in och att dom fick ut skiten. Så otäckt när de får i sig främmande föremål. Många djursjukhus brukar ha en monter där de visar allt möjligt konstigt som framförallt hundar tuggat i sig...och då menar jag ALLT;-)Mjukisdjur, blöjor, nålar, strumpor, pinnar, stenar...osv. En vet berättade att dom fått in samma hund vid tre olika tillfällen för operation, han hade tuggat i sig blöjor varje ggr...frustrerande. Förstår att er hjärtevän är i de allra bästa tänkbara händer nu, trösta er med det. Han är snart hemma igen och då får herrskapet maka på sig, då vill han ha en plats I sängen;-) Kram Anna-Karin i norr <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna-Karin... Vi såg också en sådan monter... I den låg en bit böjd armeringsjärn som en rottweiler satt i sig. Undrar om den gnagt på detta föremål pga järnbrist.
      Varför Snyggingen satt i sig en grankotte lär vi aldrig få veta, men när han kommer hem ska jag träna honom på att INTE titta åt dessa livsfarliga "föremål".
      Å ligga i sängen *Skrattar* det kommer INTE på frågan.

      *KRAMAR om`na*

      Radera
  3. Usch gummman, jag vet precis vad ni går igenom - har ju själv gått igenom samma sak för bara ett litet tag sen *kramar om massor*

    Skönt att dom fick bort det som störde hans mage och att snyggingen mår bättre och får komma hem till sin flock snart igen.

    Puss honom på nosen från oss ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är oro i hela mig just nu, även om han är på bästa stället.

      *KRAMAR om*

      Radera

Kul att Du har lust att skriva några ord...