lördag 4 januari 2014

En skatt av minnen

 
 
Har suttit och snorat, hostat och scannat bilder och öppnat fotofiler jag glömt att jag hade. I dessa filer finns en skatt av minnen, några är glada medan andra fortfarande gör ont att se. Bilder på TantSimone gör fortfarande ont, men ändå ler jag när jag ser hennes rosa nos och vita päls. Nästan som en sagokatt.
 
Hittade en bild på min vän "Snus" som gick bort för några år sedan... det gör ont. För ont för att orka förstå. Tänker fortfarande att jag måste ringa henne för att berätta om något jag varit med om, eller som jag vet att bara hon och jag kan skratta åt, något som ingen annan förstår. Lägger undan bilden ett tag till... orkar inte förstå. Blir fortfarande arg, så arg att jag åker förbi kyrkogården och inte orkar stanna för att tända ett ljus. Moget... inte det minsta. Men ibland måste sorgen få ta sin tid innan man orkar leva med den.
 
Jag scannar bilder på släktingar som sedan länge är borta... svartvita bilder över hundra år gamla, bilder från en annan tid, ett annat liv och som är en del av mig. Utan dessa människor på de svartvita bilderna skulle jag aldrig funnits eller vara den jag är idag.
Jag vandrar genom årtionden... till tider där inga tvapparater, mobiler, datorer eller färgbilder fanns och jag njuter av varje taget fotografi. En skatt jag med glädje förvaltar och har tänkt att katalogisera till kommande generationer. Tänkte skriva ner namn på dem jag vet. Utan namn blir vi glömda och utan värde... bara en bild... som inte betyder något för någon.
 
 
 



 
 
 
 
Nu go´vänner har jag en film att kika på och en godisskål att dyka ner i.

Må gott



4 kommentarer:

  1. Ja, man skulle göra en riktig bildbank med alla bilder, nya och gamla. De är en skatt och så oerhört värdefulla. Men när ska man orka det? Jo, varje bild som blir gjord är en framgång så sätt igång!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte ser högen med bilder, utan tar en och en när jag orkar och har tid... då blir det enklare.
      För varje bild som talar om vem som är där... gör det lättare för dem som få skatten efter mig.

      *KRAMAR om`na*

      Radera
  2. Snart har 16 år gått sen pappa dog och jag har inte varit till hans minneslund än. Fånigt? Dåligt? Omoget? Nej. Jag har gjort ett val. Jag vill minnas. I hjärtat. Genom fotona. En lång snygg man. En glad sikt! Inte någon som är död och begraven. Nej nej. Imaginärt dansar vi fortfarande finsk tango.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att minnas i hjärtat är bra... Det är vad jag sitter och gör nu... i hjärtat och i fotografier.

      *KRAMAR om`na*

      Radera

Kul att Du har lust att skriva några ord...