onsdag 1 januari 2014

Ut med det gamla och in med det nya... året

 
 
I går firade vi Nyårsafton hemma hos oss... alltså... hemmahemma. Goda vänner och massor att äta. Jag lovar, ingen var hungrig EFTER förrätten. Knytis när det är som bäst.  Som värd och värdinna behövde vi bara fixa vår del, resten tog de andra ansvar för.
Snyggingen hade fullt upp med att gosa och när smällarna var FÖR stora och FÖR nära, talade han om för oss att vi nog borde ta skydd under trappen, för där ute är det inte som det brukar. Tillslut förstod han att vi inte brydde oss och då gjorde han detsamma.
 
Bönan var inte med oss detta nyår. I måndags fick vi köra henne akut till mina föräldrar då hon överraskade oss med att börja LÖPA.
Jojomänsan... visst har vi sett att hon svullnat i snippan... men då veterinären upplyst oss om att hon kommer inte löpa förrän tidigast slutet av februari, tänkte jag min korkade idiot att "ja, ja, svullen snippa kanske är det så det blir någon månad innan löpet är igång". Det var väl dumt.
 
Nu förstår jag varför Snyggingen börjat pipa så infernaliskt och slutat äta. Han har inte brytt sig nämnvärt mycket mer om Bönan, men han har varit OERHÖRT intresserad av att lukta på där hon legat.
"Torrlöpt" sa våra kompisar som har tikar.
Men som sagt... i måndags när Bönan satte sig på en handduk vi lägger ut för att torka tassar, såg vi blod. Jorå... in med vovven i bilen och hem till mina föräldrar. Där lever hon just nu pensionärsliv och mår prima. Så prima man kan må när man löper och blöder och jag lovar... hon har den mest tvättade snippan i det kvarteret.
 
 
Idag är jag aningen trötter. Inte för att det dracks så mycket igår. Jag är liksom inte van att vara uppe till över två på natten. Jisses vad jobbigt de där unga måste ha som roar sig till tidiga morgon.

 
 
 







Nu go vänner... är det dags att kasta ut granen. Den är fortfarande fin och barrar inte, men jag vill inte ha förra årets gran inne på det nya året.
Även tomtarna ska bort... för nu är det nytt år. Behåller julgardinerna i matrummet och stakarna i fönstren ett litet tag till, men det handlar bara om några dagar.
Julmusiken har tystnat i högtalarna och julmaten är slut.
 
 
Må gott och ett riktigt...
 
 
Gott Nytt År
 
 
 
 







2 kommentarer:

  1. Himla bra med knytkalas när det ska vara en massa olika rätter som ska räcka under många timmar! Uppe till klockan två, det var inte illa, jag orkade inte vara vaken till tolvslaget ens (men vi var själva hemma så jag kunde lägga mig när jag ville).
    Skönt att Bönan och hennes snippa får ha det lugnt!
    God fortsättning och ha det fint, vännen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. *skrattar högt*
      Njä... Bönan har fullt upp med pensionärsliv. Pappa har fått för sig att om de har hund hemma, ska han gå minst 10 promenader om dagen. Det innebär att han väcker Bönan i hennes skönhetssömn för att gå en vända.
      Då mina föräldrar har 5-2 dieten, de äter fem timmar och håller upp två... innebär det att de är uppe minst två ggr varje natt för att äta... DET orkar inte Bönan. Hon ligger kvar i sin bädd och kikar på dem när de rensar kylskåpet på godsaker. Men snippan... där är det lugnt och hos Snygginen inga pip längre. De skulle rivit huset om de inte fått rullat i halmen när hon höglöper.

      Må gott och ha även Du fortsatt fint.

      *KRAMAR om`na*


      Radera

Kul att Du har lust att skriva några ord...