torsdag 29 maj 2014

När döden drabbar...

 
 
Det ofattbara har hänt och vi är fortfarande i chock.
 
I måndags när jag kom hem på lunchen för att rasta vovvar hade jag två glada vovvar... dock lite trötta av värmen men glada som mötte mig.
I måndags när vi kom hem från jobbet ville inte Snyggingen gå ur sin bädd. Han låg och rörde lite på svansen för att visa att han ändå var glad.
På kvällen tempade vi honom och han hade hög feber och var aningen stel i ryggen... Han fick en dusch för att svalka... men ville bara lägga sig.
 
På tisdagmorgon när vi vaknade ville han inte gå upp... och T som hade helvetestango i huvudet av migrän stannade hemma från jobbet.
Jag ringde veterinären och som jag beskrev Snyggingens tillstånd... trodde vi det kunde vara borrelia och fick en akuttid kl. 16.30... men om vovven blev sämre skulle vi snabbt som attan åka in tidigare.
SnyggÅkes temp hade gått ner under dagen men han var fortfarande låg och vi valde att åka in.
 
 
 
 
 
Vi fick träffa en fantastisk veterinär som själv haft dobermann och som kunde rasen. Han tyckte SnyggÅke var i suveränt skick... välmusklad, bra kondition, blank i pälsen och en härlig personlighet.
 

Det togs röntgen på ryggen, då Snyggingen var stel och smärtade... och blodprovet och efter ett tag fick vi komma in på rummet och kika på röntgenplåtarna.
Åke hade pålagringar och fyra kotor hade vuxit ihop...och alla andra kotor höll på att växa ihop med rakbladsvassa kanter... Jag frågade om det gick att ge smärtstillande... "Jodå...det går men han klarar inte det för pålagringarn är inte det värsta" svarade veterinären. "Hans lever har skyhöga värden och håller på att ge upp".
Vi blev alldeles kalla i våra själar och T frågade "varför"?
"Antingen har han en tumör eller en ful infektion som kan jämställas med hepatit". Inget av det är ärftligt utan olyckligt.
En tumör i levern går inte att fixa... infektionen i den grad skulle ta minst... MINST sex månader att få ordning på och han skulle ha fruktansvärda smärtor i ryggen då hans lever inte orkar med smärtstillande...
 
Vi fick ett andra utlåtande av chefsveterinär Leif, som inte är den som släpper hoppet om livet i första stund utan kämpar in i det sista... och han sa samma sak...
Vi frågade veterinärerna "OM det var Er hund... vad skulle Du göra"?
"Du vet svaret"....
T och jag tittade på varandra och tårarna rann... på 20 minuter hade vi bestämt oss... Att ha ett djur kräver ett oerhört ansvar... ansvar att aldrig låta det lida...
 

 

 



 


  















 
Den 14 augusti skulle han fylla 7 år...
 
Tisdagen den 27 maj 2014 kl. 18.00 somnade Åke - Sutherland´s for your pleasure - Snyggingen - in.
 
Han somnade vacker, välmusklad, högblank, med nyklippta klor, mätt och omgiven av kärlek i min famn... Han somnade värdigt och utan smärta... saknade och aldrig glömd.
 
 
 
 
 


5 kommentarer:

  1. Ooooh NEJ!!! Herregud... Jag är så ledsen för er skull... Och för underbara Snyggingen...
    Helt ofattbart... En vovve som var så vacker och såg ut att må bäst i världen, man är i chock, förstår er till hundra procent...
    Jag beklagar er stora sorg... Sänder en hel massa styrkekramar till er båda...finns inga ord..
    KRAMAR Johanna

    SvaraRadera
  2. Både Syrran, Svågern och jag sitter och gråter här i Dalarna.
    Stora och varma kramar till er ♡

    SvaraRadera
  3. Att mista en innerligt älskad vän på detta vis är faktiskt traumatiskt och man glömmer det aldrig :-( Har upplevt liknande situationer med hundar, men med andra diagnoser OCH det är alltid lika fruktansvärt. Ni får leva med tanken på att han var innerligt älskade av er och att ni gjorde allt för att era hundar skulle ha det bra! Beklagar verkligen er djupa sorg <3

    Kram Anna-Karin (klasskamrat från förr)

    SvaraRadera
  4. Men älskade vän!! Jag började storgråta när jag läste inlägget och mitt hjärta gråter för er och eran förlust. Har inte läst bloggar på ett tag och fick en chock nu när jag läste din min vän ♥

    Jag beklagar verkligen eran sorg och saknad - men ett bättre liv än det ni gav eran lilla pojk kunde han inte önska sig. Önskar av hela mitt hjärta att vi fått träffa honom, för vem kan tro att det skall gå så här i så unga år.

    Våra tankar finns hos er, är det så att du behöver prata är det bara att ringa.

    ♥ ♥ Kramar om mycket och länge ♥ ♥

    SvaraRadera
  5. Det gör mig ont att läsa detta, jag lider med er! Förlorade älskade Grizzly i slutet av mars. Hjärntumör som gav epilepsi, personlighetsförändringar och extrem trötthet/slöhet. Han är så saknad.
    Jag beklagar sorgen och ni ska veta att jag tänker på er!
    Kramar
    Marie W.

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...