onsdag 26 december 2012

Lagom skinka...

 
Denna jul hade vi den mest perfekta julskinka man kan tänka sig. Den var lagom salt, lagom rund, lagom stor/liten (1,8 kg) och lagom tillagad... inte för torr... den var PERFEKT och nu är det bara fem skivor kvar och det räcker preciiiiiiiiiiis till var sin liten kvällsmacka åt T och mig.
Jag gillar inte när julskinkan hänger kvar för länge i kylskåpet. När den åker ut och in i evighet och till slut vet man inte vad man ska göra med den... Gränsen går vid uppstekt julskinka eller hackad och liggande på hemlagad pizza... DET skulle aldrig inträffa. Därför har vi en liten goding som är slut på SENAST annandagen.
Nu åker skinkfaten in i skåpet till nästa år... Det stora fatet till den vanliga julskinkan och det lilla fatet till den vegetariska skinkan.
Min pappa har varit vegetarian sedan 1976 och han gillar INTE grönsaker... Vad ger Ni för det?!?!... Så här gäller det att trolla.
 
 







Snyggingen...  tycker att julen är rätt trevlig. Han tycker det är fantastiskt att vi tar in ett träd och blingar det till honom. För visst är det hans... En toalett man INTE får kissa på... Det vet han sedan valpingstadiet då han gjorde tappra försök. Nu ligger han under en filt i sin bädd bredvid blingträdet och njuter av alla dofter. För visst är alla dofter till för njutning. Korv, köttbullar, skinka, lutfisk, lax och inte minst... leverpastejen. Allt är till för att han ska få njuta... det är han helt övertygad om. Ska villigt erkänna att det trillar ner någon liten godsak i Snyggingens skål... för inte får han från matbordet!?!? Inte av mig och T i alla fall... misstänker att sonen inte lyssnade på det örat när vi sade att "vår SnyggÅke ska INTE få mat från bordet".







Nu ligger T på "puten" och drar långa timmerstockar... Det hörs lång väg... Själv har jag tagit mig en djup funderare på om jag inte ska ge mig in i REA-hysterien. Har liksom inget bättre för mig. Alltid kan jag hitta något jag inte visste att jag behövde. Fast... i ärlighetens namn... en kvinna behöver inte veta ATT hon behöver något... det ligger i ryggmärgen att förstå vitsen av behov som ALLTID finns. Lycka i en påse är ett behov... som INTE ska föraktas.
 
Må gott... Det gör jag.
 
 

2 kommentarer:

  1. Je pense que ce bon toutou aime aussi le jambon !...
    Une douce publication.

    Gros bisous et tous mes voeux pour 2013.

    SvaraRadera

Kul att Du har lust att skriva några ord...