tisdag 9 juli 2013

Virrvarr i Paradiset

 
 
Efter två dagar i Paradiset är vi lite trötta. Vi har hunnit mycket och det känns himla roligt. Det har under en längre tid inte synts det vi gjort, men nu händer det saker.
 
Vi behövde ett nytt matbord inomhus till Paradiset. Det var inte det lättaste, för vem säljer matbord i storleken 175 x 70 cm. INGEN... jag lovar. Jag har flängt runt både i möbelbutiker, typ ALLA och scannat nätbutikerna och ingen kunde leverera ett sådant bord som vi ville ha. Så... vad göra... Jojo... göra själv. Så fick det bli och nu är det klart... ÄNTLIGEN färdigt och jag... vi... är himla nöjda.
Det blev ett svetsat stålunderrede och en skiva med Sigvard Bernadottes Virrvarr, den ljusaste skivan. För att inte göra bordet så "tungt", lät vi skivan "sväva" över stålunderredet. Sådär ja... ett litet bord i ett litet Paradis.
 

 
 






Vi har även börjat sätta in renoverade fönster. Även detta ett lite krångligare moment än om vi skulle göra det hemma.  I höstas tog vi hem fönstren över sjön för att lämna in till snickare som skulle byta ut allt som var dåligt... Det var mycket det. Sedan ska fönstren tillbaka och målas. Nu så... har vi fått dit ett.
 



 
 
Ett annat slipas och har idag fått första lagret linoljefärg, utspädd  med terpentin. Det är själva grundfärgen. På torsdag kan jag nog måla igen.





Vovvarna har njutit av att vara i Paradiset när det är så himla varmt. I stan stod värmen och dallrade mellan husväggarna men i Paradiset kom en svag bris.
Snyggingen har vandrat mellan filten på land och det svalkande vattnet.




Bönan som INTE gillar att bada har kommit på att det är himla trevligt att stå på kanten och bli nedskvätt. Hon vrålar ut sin glädje när någon tar sig tid och skvätter ner henne. Men att gå i vattnet... BIG NO NO.










När vi inte renoverade, skvätte vatten eller byggde bord, roade vi oss med att mata fiskarna. De vet att uppskatta torrt bröd.





Nu go´vänner... ligger det två nyduschade och trötta vovvar i sina bäddar och jag har planer på att kika på tv. T sitter redan och zappar vilt.
 
Må gott
 

4 kommentarer:

  1. Vilket snyggt bord! Gillar verkligen att följa med i husfixande och renovering, det är ju verkligen ett drömställe ni skaffat. Och jag måste säga att du tar fantastiskt fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och innerligt tack.
      Vi är supernöjda med bordet. Jag var lite orolig först, då bilden på hur borden skulle se ut endast fanns i mitt huvud.

      Paradiset är ett arv... min farfars pappa köpte Paradiset vid sekelskiftet 1800-1900 och nu är det min tur att förvalta drömmen.

      Må gott

      Radera
  2. Bönan är precis som Zita, hon vägrar gå ner i sjön men tar man fram vattenslangen blir hon helt lyrisk *skrattar*

    Må väl i värmen <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan i sommaren...

      Bönan är HELT GALEN när man skvätter vatten på henne... men att gå ner och njuta i sjön... DET finns inte på världskartan.

      *KRAMAR om`na*

      Radera

Kul att Du har lust att skriva några ord...