söndag 17 juni 2012

En tärna på piren


En snabb och SKITBLÅSIG vända till Paradiset har vi allt fixat idag. Just nu känns det som om vi får vara glade för allt väder annat än SPÖREGN. Det är till och med så att när vi tagit oss över en vågig sjö och är DYBLÖTA, utropar T "titta det är lä vid bryggan". Vilket innebär betydligt lättare att lägga till. När vi sedan åker hem över lika vågig sjö, säger T "det har i alla fall inte regnat, vilken tur med väderleken"
JÖSSES... då är man inte bortskämd med sol och vindstilla när ett uppehåll av spöregn och lä vid bryggan kan göra en glad.
"Pålandsvind" som min farfar sa... "det har vi alltid".

Vi upptäckte att tärnan har på ett par dagar fixat ett litet bo, längst ute på piren och ligger och ruvar. DET lilla boet fanns inte i fredags när jag var där ute och knallade runt. Här går det undan.




I trädgården händer det saker... Hela vår lilla värld är smaragdgrön och formligen exploderar av blommor. Våra jorgubbsplantor som vi i år planterat i kruka, för jag ORKAR INTE vakta dem som en hök från mördarsniglar, har STORA kart och förhoppningsvis någon mogen till midsommar. I och med krukplanteringen har jag förklarat krig mot sniglarna. Förra året var oddsen 7-0 till snigel, men i år tror jag det ser ljusare ut för mig.




Fick en chokladplanta av MJ... läste att den ska vårdas om en Dalia... DET innebär att den ska in till första frosen... Får se om jag fixar det. Gott - som choklad doftar den.




Även den lilla chilliplantan har en liten frukt. Kanske har gröna fingrar ändå.



Tomaterna, vattnar jag mellan regnskurarna. DE får INTE torka ut. Nu gäller det bara att solen fixar resten.













Idag korrekturläste T uppsatsen och nu är det dags för mig att fixa det sista lilla... och skicka in. Känns lite i maggropen. HUR ska jag fördriva kvällarna nu´rå när jag inte har någon uppsats att skriva på?







Må gott... nu ska det sista fixas innan inlämnandet.

2 kommentarer:

  1. Så fina bilder. Här hittade jag flera mogna jordgubbar idag ;-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack *LER* Jag vaktar mina små kart... så förhoppningsvis har vi egen skörd på 10 jordgubbar till midssomar.

      Radera

Kul att Du har lust att skriva några ord...