lördag 28 juli 2012

Bakpulver till gödning




Just nu... lägger T, de sista klinkerplattorna på toa och framför ytterdörren och efter det ska det "bränna" i 24 timmar innan vi får gå på dem. I morgon kan vi foga... SÅ HIMLA KUL. Äntligen är den terrakotta-brun-på-tok-för-rosa klinkern ett minne blott. Den var så attans ful att jag inte ens ville fotografera hallens golv. Försökte alltid beskära bort golvet, eller avfärga bilderna innan jag lade ut dem på bloggen. DÅ är det himla illa.




SnyggÅke och Tanterna ligger och sover. De lyfter inte ens på ögonlocken när T drar igång sågen, borren eller slipen. Luftfuktigheten är så hög att tvätten inte torkar och det känns som att promenera runt i en plastpåsen. Det gör inget... DET ÄR SOMMAR och jag älskar det.

Jag går runt i vår lilla plätt till trädgård och gullar med varje liten rosenknopp... DET är inte många. Av någon anledning får jag ingen fart på rosorna. Jag gör ALLT som står i instruktionsböckerna angående rosor och vad de behöver för en bra tillvaro... NJÄE... inte då. Mina rosor är små och ynkliga. Jag göder med rosengödning och ibland med hönsskit, klipper och gullar... så... nu har jag även börjat prata med dem. Grannarna nog att jag är värre drabbad än normalt. Äm... VAD ÄR NORMALT?




Mina pelargonier däremot... DEM har jag bra koll på. De håller på att växa sig fördärvade och blir bara större och större. Där använder jag BAKPULVER som gödning... och det är himla bra. Till en kanna på 10 liter vatten häller jag i en tsk bakpulver. VIPS är pelargonierna MONSTERSTORA. En viktig sak är att låta de små liven TORKA UR innan man vattnar och då ska det vattnas redigt mycket.




Kottar... Igelkottar är bland det bästa jag vet från djurvärlden och vi har en liten kotte i buskarna. Jag blir ALLTID lika glad när den dyker upp SAMT att jag vet, där kotten finns... där finns inga ormar. HATAR ormar. Jag tycker de är skitläskiga.




Nu... lite fika. Känner att jag håller på att "falla ur" och det är juh inte bra.

Må gott... DET gör jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att Du har lust att skriva några ord...